Skip header

Fredagsstafetten med Ingrid Wilberg Arnesen

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Ingrid Wilberg Arnesen, som er kommunikasjonsdirektør i TINE.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: TINE
Publisert: 12. desember 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Her er jeg enkel! Helgefølelsen kommer når kalenderen viser fredag. Resten er små ritualer som gir pusterom fra en hektisk hverdag: vin på kjøkkenbenken, helgeavisene som venter, fredagstacoen, ferske blomster i favorittvasen og ikke minst å unne seg ekstra lang tid på henterunden i barnehage og skole.

– Det er ofte da de fineste øyeblikkene oppstår. Når syvåringen spør helt alvorlig: «Mamma, tror du hjernen min blir sliten av alle tankene mine?» eller når minstemann vil diskutere hvorfor alle voksne «elsker kaffe, men ingen barn gjør det». Det er helgefølelsen: å få stoppe opp og være helt til stede i øyeblikket.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– KI har blitt en del av arbeidsverktøyet mitt. Litt som en kollega som alltid har tid. Jeg bruker det til research, språkvask, idéutvikling og til å effektivisere rutineoppgaver. I kommunikasjonsavdelingen bruker vi også KI til å analysere data og teste innhold på tvers av språk og formater i et konsern som stadig blir mer internasjonalt.

– Også når jeg står fast i en kreativ fase er KI en solid «nummer to» å kaste ball med - etter mennesker, selvfølgelig! For selv om verktøyene blir smartere, er det fortsatt hodet som må ta vurderingene. Journalistgenet mitt sørger for at kildekritikken alltid er med.

– Men for å svare på spørsmålet ditt: det aller siste jeg ba KI om var å oppsummere enn BBC-artikkel om fôrtilsetningen Bovaer. Et tema både jeg og min KI følger tett.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Vi må løfte blikket fra aktivitet og innhold, og heller snakke om effekten vi faktisk skaper. Hvis vi reduserer faget til å telle klikk og visninger, undergraver vi vår egen verdi. Vi må vise hvordan arbeidet vårt påvirker holdninger og handlinger, og hvordan vi bidrar til virksomhetens langsiktige resultater. Faget vårt brukes for ofte som pynt. De beste kommunikatørene bruker det til å sette retning.

– Det minner meg om en tidligere kollega som pleide å si at kommunikasjonsledere var de vanskeligste å rekruttere, fordi «de er så store påfugler». Jeg mener tiden er moden for å kaste kostymet. Vi trenger færre som strutter, og flere lagspillere som står støtt. God kommunikasjon handler ikke om rampelys og scenetid, men om å få folk med seg.

Spar Brokelandsheia
Digitale kanaler
Slik ble Slakter-Tore (49) en SoMe hit
Eurospar er en helt vanlig dagligvarebutikk, bortsett fra at de har 130.000 følgere på Facebook.
Les mer om Slik ble Slakter-Tore (49) en SoMe hit

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Da vil jeg trekke frem NRK Supernytt. Jovisst er det journalistikk, men også imponerende kommunikasjonsarbeid! De kombinerer redaksjonell tyngde med tydelig målgruppeforståelse, og gjør krevende saker forståelige for barna og unge. De tør å ta opp temaer mange helst skjermer barna sine for, og formidler dem med trygghet, klarhet og mot. Det viser hvor mye som er mulig når språk, innsikt og formidling sitter.

– Jeg mener Supernytt minner oss om noe helt sentralt i faget vårt: Når vi virkelig forstår målgruppen og formidler på en måte som gir mening for dem, åpner vi rom for samtaler og refleksjon som ellers ikke ville oppstått.

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Ja, men med tydelige skillelinjer. I formelle sammenhenger holder jeg meg til rene setninger. Men i temaschatten i avdelingen? Der flyr både hjerter, lattefjes og GIF-er. Vi er en avdeling hvor latteren sitter løst, og hvor vi løfter hverandre med både emojis, ros og konstruktiv feedback. «Grønn hatt» har blitt et fenomen hos oss: en arbeidsmodus hvor vi tenker nytt og utvikler ideer sammen. Det gjør oss både mer kreative, men også tryggere som lag.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– Gjør laget sterkere enn deg selv! Et tidig lederråd som har fulgt meg hele veien. Og hvis jeg skal fortsette på påfugl-metaforen, tror jeg mer på å være ryggrad enn fjærprakt.

25. mars 2026
Kommunikasjonsdagen 2026
Radisson BLU Plaza Hotel, Oslo

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Caroline Lunde, Nordic Head of Communications i Vipps MobilePay. Hun står i skjæringspunktet mellom teknologi, sikkerhet og forbrukertillit, og leverer kommunikasjonsarbeid som er både klart, effektivt og imponerende konsistent.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hva skulle du ønske flere visste om kommunikasjonsfaget?

Og da svarer du?

– At faget gir retning og resultater. Ikke pynt og overskrifter. Og at god kommunikasjon ikke roper. Den virker.

Ingrid Wilberg Arnesen (38)

Stilling: Kommunikasjonsdirektør i TINE

Tidligere jobber verdt å nevne: Journalist i ulike redaksjoner i NRK, kommunikasjonssjef i Forskerfabrikken.

Utdanning: Dramapedagog med fordypning i fortellerkunst og regi ved OsloMet og Journalistikk ved Høgskulen i Volda.