Skip header
Øyvind Skovli
Øyvind Skovli

Fredagsstafetten med Øyvind Skovli

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Øyvind Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller Mobility Group.

Tekst: HÅKON A. SKAFTÅ   |  Foto: MØLLER MOBILITY GROUP
Publisert: 30. mai 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Vi har over flere år hatt et fast fredagsritual med pizza, film, godteri og disco i kjelleren hjemme. Avvikende godteridag fra verden rundt oss har blitt fanget opp av ungene i gata, så det vanker gjerne hyggelig besøk også. Ordentlig fredag blir det ikke før jeg dupper av under filmen, og blir svar skyldig når ungene vil diskutere handlingen etterpå.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Som rykkinngutt omtaler jeg det som AI, for oss er KI et udødelig kjøpesenter i hjertet av Rykkinn. Sist brukte jeg AI til noe så enkelt som å trylle om den norske teksten min til plettfri svensk, slik at jeg sømløst kunne serve gode kolleger over grensa. Jeg bruker AI til stadig mer, og med et lunt smil konstaterer jeg at teknologien nå også kan glatte over min manglende tålmodighet og evne i møte med Excel.

«Ekspertene» som dukker opp i media for å synse i blinde om håndteringen gjør ikke bransjens omdømme noen tjenester.
Øyvind Rognlien Skovli

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Ikke opptre som skråsikre eksperter i media rundt håndteringen av krisesaker man ikke kjenner fra innsiden. Alle som har jobbet med slike saker vet at det som regel er interne forhold og hensyn som påvirker hvordan man bør eller kan kommunisere eksternt. «Ekspertene» som dukker opp i media for å synse i blinde om håndteringen gjør ikke bransjens omdømme noen tjenester. Så syns jeg for øvrig at flere gode bransjestemmer i det siste har svart godt opp de populistiske og skuffende lettvinte utspillene fra et par politikere om hvor unødvendig bransjen vår er.  

Tibber kontor førde 2
Tillit og omdømme
Omdømme på berg- og dalbanetur
Strømselskapet Tibber raste på omdømmemålingene. Veien tilbake til topps gikk via fornyet intern tillit og «medieskole»
Les mer om Omdømme på berg- og dalbanetur

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Jeg har ingen partipolitisk tilhørighet selv, men tar av meg hatten for det håndverket kommunikasjonsapparatet til regjeringen har levert det siste halve året. De har formidlet og forsterket regjeringens gjerning på en måte som har økt tilliten til at vi har ansvarlige og kompetente folk på jobb for oss i en vanskelig tid. Det er viktig for mange, og det synes jo også på meningsmålingene.

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt-emoji?

– På mail og chat om samtalepartner først byr opp til dansen. Er nok litt for ivrig med 👍

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– På vei ut av universitetet og inn i det jeg så for meg skulle bli en karriere som journalist fikk jeg servert: «Hvorfor søker du deg heller ikke inn i en kommunikasjonsrolle?». Et betimelig og godt retorisk spørsmål, og jeg gjorde som jeg ble fortalt. Det er jeg veldig glad for, selv om jeg kjenner flere journalister som har fullverdige yrkesliv på den siden av bordet.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Line Vee Hanum, partner i Hekt og en fremragende kommunikasjonskapasitet. Jeg havnet mellom henne og Glenn Støldal i min første kommunikasjonsjobb, og har knapt hatt det så moro og lært så mye som de årene rundt det bordet i TV3. Der satt det sylskarpe og morsomme folk i alle retninger jeg snudde meg.

Kunstig intelligens
10. juni 2025
Nettkurs: De beste AI-verktøyene for kommunikatører
Teams

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Jobbe med kommunikasjon i bilbransjen, sier du, er det noe å trakte etter?

Og da svarer du:

– Visst pokker! Helt i kjernen jobber vi med produkter og merkevarer som vekker voldsomt engasjement, samtidig som vi får bryne oss på omstilling og en teknologiutvikling som virkelig utfordrer oss som jobber med det vi gjør. Bransjen har de senere årene gått fra å være en del av problemet til å bli en del av løsningen på vår samtids kanskje største utfordring, og brilliante folk fra all verdens ulike fagområder søker seg hit. Du trenger ikke ha lappen for å både trives og lykkes i bilbransjen.

Øyvind Rognlien Skovli (42)

Stilling: Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Møller Mobility Group

Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsrådgiver i TV3, kommunikasjonssjef for Audi Norge og seniorrådgiver i First House.  

Utdanning: Bachelor statsvitenskap på Universitetet i Oslo og deretter en mastergrad i international journalism fra Liverpool John Moores University.