

Fredagsstafetten med Silje Linnerud Næss
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Silje Linnerud Næss, kommunikasjonsdirektør i Danske Bank.
Ny stafettløper hver fredag. Linda Glomlien, communcation manager for Finn jobb/Vend, ga pinnen videre til Silje Linnerud Næss, Kommunikasjonsdirektør i Danske Bank.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Helgefølelsen kommer når jeg kan nyte en gelato med kollegaer på Pistache på Aker Brygge, rekke Gjøvikbanen, hente i barnehagen, for deretter å gli gjennom kulturlandskapet heme på Hadeland med Kaptein Sabeltann på full guffe i bilen. Det beste av to verdener!
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– Jeg bruker KI-verktøy hver dag, og er så heldig å lede en avdeling hvor vi ved hjelp av KI produserer massevis av innhold. Vi eksperimenterer med tekst, video og bilder. Danske Bank har en egenutviklet DanskeGPT som gjør sparring og innholdsproduksjon enkelt og kjapt.
– Vi tester i tillegg å utvikle egne AI-agenter, og diskuterer daglig hvordan vi kan bruke kunstig intelligens til å lage enda bedre innhold. Utfordringen for merkevarer blir å unngå å lage noe som er generisk. Om to år kommer KI til å ha endret både kommunikasjons- og finansbransjen. Det er derfor bare å lene seg inn, å lære seg å bli knallgod på «å prompte» og sette opp egne agenter. Det siste jeg gjorde var å be KI oppsummere en rapport, og deretter lage talepunkter basert på tiltakene i rapporten.
For som min tidligere sjef, Christian Brosstad i Atea pleier å si: det lages altfor mye skit!
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Jeg har vært heldig å jobbe i selskaper hvor kommunikasjon har vært høyt verdsatt av ledelsen. For å skape den forståelsen rundt seg må man bevise verdien og effekten av god kommunikasjon. Først og fremst må kommunikasjonsfolk evne å forklare hva de faktisk gjør – og hvorfor. Vi må også ta oss fornuftig betalt for tjenestene våre. Være transparente, ærlige og tydelige. Ikke sende reklame til journalister. Lage godt, relevant innhold og fortelle historier som er viktige for folk. For som min tidligere sjef, Christian Brosstad i Atea pleier å si: det lages altfor mye skit!
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Oljefondet er noe som påvirker alle nordmenns hverdag, i dag og i fremtiden – og er med rette ofte gjenstand for debatt. Jeg har binga NRK-serien «Oljefondet» og synes det er artig å observere samspillet mellom kommunikasjonsrådgiverne og teamet rundt Nikolai Tangen.
– Rådgiverne er spesialister på sitt fagfelt, men i møte med en bulldoser av en sjef skal det litt til å våge å si meningen sin. Den tilliten de har bygget opp seg imellom gjør at de tørr å sende rake pucker til sjefen – både på form og innhold. Det kan vi alle la oss inspirere av! Godt laga, morsomt å se for en som pleide å jobbe med TV!
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt-emoji?
– Ja, absolutt! Vi millennials tror du er sint hvis du ikke bruker det. Jeg leder et team som ikke ser hverandre fysisk hver dag, så mine favoritter er definitivt hjerte ❤️, 100 -tegnet 💯, og «ler så jeg griner» 😂, fordi alle trenger både kjærleik og latter i hverdagen.
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– "Sett introen, og så ta det ned." Dette rådet fikk jeg av min tidligere leder i banken, Stian Arnesen, og det har hjulpet meg til å bevisst bruke folkeligheten min når jeg leder ledersamlinger, digitale sendinger eller allmøter i Danske Bank-konsernet.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Snakk med Øyvind Rognlien Skovli, som er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller Mobility Group. Få har brukt så mye tid på kappgang, fest & hest, hatt og bart i kommunikasjonsjobbingen sin som Øyvind. Jeg kjenner ingen andre som har gått rett fra jobb for Paradise Hotel til First House. Han er en skikkelig livsbejaende og morsom fyr, med stor omsorg for de rundt seg og ikke minst for Liverpool.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– I god Se og Hør-stil synes jeg dere skal ha med «Hvem fortjener ukas champis?»
Og da svarer du:
– Espen Barth Eide fortjener ukas champis – tror han har lagt ned endel timer siden krigen i Ukraina startet, og jeg lar meg imponere av folk som vier livet sitt til å forsøke å redde verden, mens vi andre er opptatt av at det nå er dyrere å reise til Syden.
Silje Linnerud Næss (41)
Stilling: Kommunikasjonsdirektør i Danske Bank
Tidligere jobber verdt å nevne:
Kommunikasjonssjef i SpareBank1Gruppen, rådgiver i PR-operatørene, infokonsulent i TV3
Utdanning: Master i engelskspråklig litteratur, UiO