Fredagsstafetten med Caroline Lunde
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Caroline Lunde, som er nordisk kommunikasjonssjef i Vipps MobilePay.
Ny stafettløper hver fredag. Ingrid Wilberg Arnesen, kommunikasjonsdirektør i TINE, ga stafettpinnen videre til Caroline Lunde, som er nordisk kommunikasjonssjef i Vipps MobilePay.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Hver fredag morgen er det ferske bakevarer til alle oss som jobber på Vipps-kontoret. Det gir en skikkelig fredagsfølelse å møte kolleger i kaffebaren der alle gleder seg til den samme, usunne fredagskosen. Nam!
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– Til å lage en illustrasjon av tre nøtter til Askepott som skulle brukes til litt leken julekommunikasjon. Vi har veldig gode designere i Vipps, men jeg er glad de kan bruke tiden deres bedre enn slike bestillinger. AI gir oss kommunikasjonsfolk så mange verktøy som gjør oss raskere i hverdagen, men vi må holde på eierskapet til innholdet vi lager og kreativiteten vi får av å sparre med levende mennesker.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Åpenhet i praksis. Ja til Lobbyregister!
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Akkurat nå leser jeg boken til Maja Lunde, «Skjerm barna» (anbefaler). Den er sterk kost for alle foreldre av barn med en iPhone eller iPad. Jeg elsker teknologi men samfunnsdebatten og ny kunnskap om hva for mye skjermtid gjør med oss og barna, vil føre med seg store endringer for mange av oss. Jeg tror til det bedre. For meg handler det om å omsette kunnskap til praksis. Skjermtid og scrolling er en dårlig vane jeg lett faller tilbake på i en hektisk hverdag.
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?
– Ja i Vipps går det mye i emojier internt. Ifølge Slack er den jeg bruker aller mest «stjerner i øynene» emoji. Jeg lar meg lett imponere av de smarte og kreative kollegene mine.
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– Det fikk jeg av barneskolelæreren min, Bjarne Tvete, da jeg var sju. Han lærte meg at jeg at det skal være gøy å lære (=jobbe) og at vanskelige oppgaver skal leses tre ganger. Det er så banalt, men i en hektisk hverdag så er det lett å miste synet på hva man egentlig jobber for og hvor man vil ende opp hen.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Jeg synes dere skal snakke med Kim A. Gulbrandsen i Tolletaten. Den måten de har bygd opp omdømmet til Tolletaten de siste årene er imponerende.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hva er det beste med å jobbe i Vipps?
Og da svarer du?
– Kulturen vår! Da jeg startet i Vipps ble jeg overrasket over hvor engasjerte aller er i å dyrke en felles kultur og levereglene våre. Nå vet jeg at det er kulturen vår som sender den oransje tråden gjennom alt vi gjør og bidrar til at merkevaren og omdømmet vårt står så støtt over tid.
Caroline Lunde (41)
Stilling: Nordisk kommunikasjonssjef i Vipps MobilePay
Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, rådgiver i Wergeland Apenes, medieoffiser i Afghanistan, PR-ansvarlig Forsvarets mediesenter.