Skip header
Arne Vatnøy
Arne Vatnøy

Fredagsstafetten med Arne Vatnøy

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Arne Vatnøy som er kommunikasjonssjef i NITO.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: BJARNE KROGSTAD / NITO
Publisert: 25. september 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Jeg har blitt et parodisk førtiårskriserammet menneske, så helgefølelsen får jeg nå på vei ut i skog og mark, enten til fots, på ski eller i kajakk. Jeg trøster meg med at jeg ennå ikke har blitt så kjedelig at jeg har kjøpt Airfryer. Må likevel innrømme, nå som høsten kommer, at det jeg spiller av mest på Netflix er «A fireplace for your home», slik at jeg i mangelen på peis kan nyte et glass rødvin i lyset av mer eller mindre levende flammer.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Pussig at du spør, for jeg har nettopp skjelt ut CoPilot. Jeg ville at hen skulle oppsummere et helt seksjonsmøte, slik at jeg slapp å gjøre det selv. Den begynte å legge inn helt nye temaer, hårreisende forslag om ustrategiske samarbeid, og ikke minst fant den opp helt nye kollegaer som angivelig har deltatt i diskusjoner. Men, etter litt konstruktivt skjenn, skjerpet hen seg, og var til hjelp. Vi må vel ty til forslitte formaninger her: Vær kritisk og årvåken i møtet med KI.

Modolf Moen, Cornelia Bjørke-Hill og Adam Tzur
Kunstig intelligens
Sjekk superbrukernes beste tips til effektiv bruk av kunstig intelligens
Kunstig intelligens kan være et fantastisk verktøy i kommunikasjonskassa – hvis du vet hvordan du utnytter potensialet.
Les mer om Sjekk superbrukernes beste tips til effektiv bruk av kunstig intelligens

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Et godt prinsipp innen kommunikasjon er å få andre til å snakke varmt om deg. Vi har kanskje blitt bedre på å synliggjøre det arbeidet vi selv gjør, men jeg tror vi må minne alle de fine folkene vi jobber med at de også må gjøre det. I både offentlige og private virksomheter er det helt utrolig hvor stort spenn det er i oppgavene som løses av kommunikasjonsavdelingene!

– Jeg tror mange har et bilde av at kommunikasjonsbransjen er en gjeng med svadageneratorer som subber etter politikerne når de har tabbet seg ut. Men sånn er det jo ikke. Vi kommunikasjonsfolk får jo kollegaene våre til å skinne, uansett hvor vi jobber. Vi må få dem til å snakke litt høyere om den støtten, tenker jeg.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Det er kanskje ikke ett enkelt eksempel på én bestemt jobb, men alle som jobber med språket i offentlige tjenester gjør en utrolig viktig jobb. Folk fra alle samfunnslag skal forstå hva du må gjøre for å få dagpenger, studielån, erstatning, byggetillatelse og mange andre ting. Jeg kan fremdeles rive meg i håret enkelte ganger, men du verden, så mye bedre det har blitt. Det handler vel om at et klart språk får større plass når vi utvikler digitale tjenester. Og så har mange fremdeles en lang vei å gå, så det er bare å stå på, folkens!

11. november 2025
Høstseminaret 2025
Scandic Nidelven, Trondheim

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Alle vi som febrilsk prøver å holde oss oppdaterte på algoritmer kjenner vel følelsen av å lete fram den rette emojien til innlegget vi skal skrive. For folk i min generasjon er emojier et minefelt, så jeg holder meg til fersken og aubergine.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– Det er vel alltid å stille spørsmålet «Er det så farlig, a?». Det har jeg levd etter helt siden journalistikken. Det står seg godt. Hvis problemet du forsøker å selge inn til pressen eller til politikere ikke er så farlig, så driter de stort sett i det. Og da kan du bruke tiden på noe annet.

KOMMUNIKASJONSAVDELINGEN I FRENDE: Marius Solberg Anfinsen og Heidi Tofterå Slettemoen.
Pressearbeid
Slik lykkes de med medieoppslag
Det lille forsikringsselskapet Frende har under fire prosent markedsandel. Likevel er de kilde til over tjue prosent av alle medieoppslag om forsikring.
Les mer om Slik lykkes de med medieoppslag

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Altså, i fagforeningsbransjen er vi rause med hverandre, så jeg vil utfordre min konkurrent Mona Raa Ravndal, kommunikasjonssjef i Tekna. Jeg og Mona jobbet sammen i Innovasjon Norge, og vi hadde det utrolig gøy på jobb! Det skal man aldri undervurdere. Nå jobber vi begge for ingeniørenes sak, og det er også utrolig gøy.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvilken trend i samfunnet liker du best?

Og da svarer du?

– At alle skal spise boller. Endelig er jeg trendy!

Stilling: Kommunikasjonssjef i Offshore Norge. Vi er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for selskaper som driver på norsk sokkel.

Tidligere jobber verdt å nevne: Tidligere jobber verdt å nevne: Generalsekretær i Unge Høyre. Høyres stortingsgruppe med digitale medier. Og vært folkevalgt for Høyre i Bærum i åtte år.

Utdanning: Begynte på Statsvitenskap før jeg ble generalsekretær.