

På innsiden av Oljefondet
Hvordan kan offentlig sektor bygge tillit og åpenhet gjennom kommunikasjon? Marthe Skaar, kommunikasjonsdirektør i Oljefondet, deler sine erfaringer med å gjøre verdens største folketrygdfond mer transparent.
Mange har fått et innblikk i hverdagen til Statens pensjonsfond gjennom NRKs dokumentarserien "Oljefondet – på innsiden". I den nyeste episoden av Kompodden møter vi kommunikasjonsdirektør, Marthe Skaar, som har jobbet i fondet siden 2013.
– Vi konkurrerer i det private markedet, men har det norske folk som vår eneste kunde, sier hun i podkasten.
Kommunikasjon som kjernevirksomhet
Da Nicolai Tangen tok over som sjef i 2020, ble kommunikasjon løftet til en av tre strategiske pilarer i Oljefondet – sammen med avkastning og mennesker.
– Strategien vår bygger på tre pilarer: performance, people, communication. Kommunikasjon er en integrert del av fondets strategi, ikke et tillegg, forteller Skaar.
At kommunikasjonsarbeidet er forankret helt til hovedstyret og Finansdepartementet, gjør at det spiller en reell rolle for hvordan fondet når målene sine – både nasjonalt og globalt.
Åpenhet skaper tillit
Oljefondets mål om å være verdens mest åpne fond handler ikke bare om omdømme, men om å sikre legitimitet og påvirkningskraft.
– Jo mer folk vet om fondet, jo mer tillit har de. Det er hele ideen bak åpenheten vår, sier Skaar.
Jo mer folk vet om fondet, jo mer tillit har de.
Gjennom målrettet kommunikasjon, blant annet via podkasten In Good Company, har fondet nådd ut bredere – og fått bedre tilgang til toppledere i selskapene de investerer i.
– Det bidrar faktisk til verdiskaping. Gode relasjoner gir bedre dialog med selskapene, og det styrker vårt ansvarlige eierskap, forteller Skaar.
Hør hele episoden her: