Banner
KI og digital kommunikasjon

5 råd til deg som vil bli mer synlig på nettet

Kim Nygaard, digital rådgiver, vet at det er lett å drukne sine egne budskap i nettjungelen. Her gir han bort noen av tipsene sine.

– Når de fleste kan mer om hvordan innholdsmarkedsføring fungerer, så betyr det at én enkel søkerordanalyse før man går i gang med å skrive en tekst, ikke lenger er nok.

Kim Nygaard er digital rådgiver i Færd. I mer enn 20 år har han jobbet med markedsføring, salg og innhold. Han ser at folk kan mer om såkalt content nå enn det de kunne tidligere, noe som paradoksalt nok øker behovet for fagfolk som ham. Jo mer kunnskap man har, jo mer forstår man som kjent at man ikke kan.

– Konkurransen om å nå frem er blitt hardere, sier han.

 

Kim Nygaard har derfor fem gode råd til deg som ønsker å bli mer treffsikker på nettet.

1. Gjør research

Finn ut hva målgruppen din er opptatt av og hva det er de faktisk lurer på. Du skal gi folk de svarene de trenger, ikke fortelle dem det du har lyst til å fortelle. 

2. Lag en sak som er spennende nok 

Folk er interessert i mennesker, opplevelser og følelser, ikke merkevarer i seg selv. Influenser-markedsføring fungerer fordi vi er mer tilbøyelig til å kjøpe noe som noen vi liker også liker. Du trenger ambassadører. Det behøver ikke å være en betalt influenser, men en kunde, eller et annet menneske som kan fortelle og forklare.

3. Rett ord på rett plass er viktig

Derfor må du sørge for å vite nok om plassering av ord i overskrifter, i url-koder og i metabeskrivelser. Ja, dette er den litt kjedelige biten av jobben, men hvis din sak skal dukke opp på skjermen når din målgruppe søker etter informasjon, så har det betydning hva slags overskrifter du lager og hvor de ulike “nøkkelordene” er plassert i teksten. 

Kanskje er det riktig å være på alle SoMe-plattformer, men det er ikke sikkert at det det er nødvendig.
Kim Nygaard

4. Effektiviser innholdsproduksjonen din og tenk "innholdscluster" 

Jeg skal gi et eksempel: La oss si at skal fortelle om en ny maskin på et sykehus. Du kan lage én reportasje fra sykehuset der du intervjuer en lege som forklarer hvordan denne maskinen virker og hvorfor den er et godt medisinsk instrument. Men i tillegg kan du lage en sak der du intervjuer en sykepleier som forklarer hvordan pasientene får en bedre hverdag på sykehuset når diagnosen blir stilt ved hjelp av denne maskinen. En tredje mulighet er å intervjue en pasient som har prøvd maskinen og som kan fortelle om sine opplevelser. På den måten får du tre saker som kan vinkles til tre ulike målgrupper. Du treffer bredere, samtidig som søkemotorer vil oppfatte deg som mer spesialisert. Når du som avsender har laget tre saker om maskinen, ikke bare én, da kan det bety at du kan mer om dette produktet enn avsendere som lager kun én sak. Dermed bør søkere som lurer på noe om denne maskinen, sendes til deg.

5. Velg riktig kanal

Kanskje er det riktig å være på alle SoMe-plattformer, men det er ikke sikkert at det det er nødvendig. De kanalene du likevel velger å bruke bør brukes med bevissthet. La oss si at du produserer isolasjon for byggeprosjekter og velger å være på Facebook. Da skal du vite hvem som potensielt vil følge deg og hva de er ute etter. Antagelig er det håndverkere, ikke småbarnsmødre, og da må du forme postene dine deretter. 

Siste saker

Har du lest disse?