Markedsføring du kan føle
Du har sikkert hørt folk snakke om opplevelsesmarkedsføring. Men vet du egentlig hva det er for noe?
Prøv å tenk tilbake fra nå til øyeblikket da du våknet i dagmorges. Hvilke nettmedier har du vært innom siden da? Hvor mange ganger har du åpnet Facebook? Har du sett noen videoer på YouTube? Googlet en oppskrift? Prøvd å finne ut hvordan man flyr billigst mulig til Marbella?
Titusen annonser
Uansett hvor og hvordan du har surfet deg gjennom dagen, så har du garantert vært eksponert for flere nettannonser enn du kan telle på hender og føtter. Ifølge det amerikanske magasinet Forbes, mener eksperter på digital markedsføring at den jevne amerikaner eksponeres for mellom 4000 og 10.000 nettannonser hver eneste dag. Kanskje ikke så rart at flere og flere begynner å snakke om viktigheten av opplevelsesmarkedsføring, eller på engelsk, experiential marketing. Markedsføring som setter seg fast i hodet ditt fordi du føler noe.
Eksempel med fotoboksen
Men er ikke dette bare et annet ord for det engelske «events»?
Nei, ikke helt. I følge nettplattformen Hopin handler dette om å engasjere kunder i merkevaren din gjennom live-interaksjon. I likhet med helt tradisjonelle annonsekampanjer møter du kunden der vedkommende befinner seg, men det er ikke kun synssansen som blir stimulert, hele følelse- og sanseapparatet skal snurres i gang. Og det uten at det trenger å ha noe som helst med selve merkevaren å gjøre. Nettplattformen, som lever av å få folk til å sette opp digitale møter, forklarer hvorfor opplevelsesmarkedsføring ikke er det samme som et event:
For eksempel kan det være å designe et flott hovedkontor for et selskap, hvor man setter opp en fotoboks og lager en interaktiv utstilling. Hovedkontoret, som nye og mulige kunder kan besøke, vil ikke være en engangs-event, men en permanent installasjon. Og opplevelsene man har, for eksempel med fotoboksen og utstillingen, kan gi morsomme opplevelser, designet av hovedkontoret vil kanskje vekke beundring og inspirasjon og kanskje lærer gjestene noe mens de er der. Følelsesmessig vil kunden forhåpentlig forbinde noe godt med denne merkevaren etter besøket, fordi vedkommende opplevde noe som engasjerte.
— De er mennesker
Fortsatt litt forvirret? En av pionerene innenfor opplevelsesmarkedsføring, Layne Braunstein, som blant annet har jobbet med Coca Cola, Levis, Lexus, Google og Nike, forklarer det sånn i sin Ted Talk som du kan se her:
— Vi er i opplevelsenes tidsalder, og den er kommet for å bli. Merkevarer ønsker at du skal påvirke dem, ikke omvendt. De vil bygge verdener, og de ønsker at du skal hjelpe dem.
Han mener at for å lykkes skal man slutte å se på målgruppen sin som kunder eller forbrukere.
— De er mennesker.
Braunstein mener også at du som opplevelseskommunikatør skal strekke deg litt lenger enn dine kolleger innenfor event-bransjen har pleid å gjøre.
— Det holder ikke å designe en 80-tallsbar og invitere målgruppen inn. Det er kult, men det er kun et event. Skal det bli en interaktiv opplevelse må du sette et par influensere i baren som inviterer gjestene til å spille videospill fra 80-tallet sammen med dem.
Fakta
Hva er egentlig en opplevelse? Her er Braunsteins definisjon:
- En opplevelser gjør at vi lærer noe om livet.
- Den stimulerer alle sansene våre.
- Gjennom opplevelser oppdager du nye ting.
- Opplevelser gir deg en grunn til å tro.