Banner
Samfunnsansvar og etikk

Inflasjon i regnbuer

I år er det 50 år siden homofili ble avkriminalisert i Norge. Kanskje du skal feire jubileet med å se litt nærmere på Pride-kommunikasjonen din?

– Nei, vi mener absolutt ikke at alle selskap og arbeidsplasser skal være nødt til å markere Pride.

Marius Jensen, partner og rådgiver i Atyp, pakker et regnbueflagg ned i baggen etter å ha holdt foredrag sammen med Nils Petter Strømmen i Kartar, under Kommunikasjonsdagen i Oslo, mandag denne uken (bildet).

– Men hvis man velger å gjøre det, så kan det være en god idé å tenke litt gjennom hvorfor og hvordan man vil markere.

Halloween, jul og Pride

Det er snart Pride igjen. Homofestival, kjærlighetsfest, Gay Parade, kall det hva du vil, men hver sommer skjer det: Pride, med all sin musikk, farger og glede, fyller bybilder over store deler av verden. Også i land der det homofili, og andre legninger enn heterofili, er forbudt. Under Kommunikasjonsdagen snakket kommunikatørene Jensen og Strømmen om hvorfor det kan være en god idé for folk i bransjen å tenke gjennom hvordan de vil markere Pride, hvis de vil markere Pride.

Hvis et selskap fronter seg selv med regnbueflagg i juni, så bør man kunne forvente at dette selskapet også er åpen for ulike mennesker resten av året.
Nils Petter Strømmen

– Det kommer stadig flere aktører på banen som har lyst til å være med å feire. Det er nesten som om Pride har fått en plass i årshjulet sammen jul, påske og Halloween, sier Jensen, som understreker at det ikke er noe galt med det, men at det kanskje er på tide å ta markeringen et skritt videre.

– Også fordi Pride ikke bare er en fest, men faktisk også er, fortsatt, en politisk markering og en kampsak, sier Nils Petter Strømmen og legger til:

– Selv om de færreste, hvertfall homoseksuelle, trenger å frykte reaksjoner på egen legning i Norge i dag, er det likevel sånn at hvis et selskap fronter seg selv med regnbueflagg i juni, så bør man kunne forvente at dette selskapet også er åpen for ulike mennesker resten av året.

Embed imageEmbed image
På Kommunikasjonsdagen snakket Marius Jensen (t.v.) og Nils Petter Strømmen om hvorfor det kan være en god idé for folk i bransjen å tenke gjennom hvordan de vil markere Pride, hvis de vil markere Pride.

Spør de du jobber med

Så hvordan skal man så ta det videre, når det enkleste er å legge regnbuefilter på logoen sin?

Strømmen og Jensen mener at det å dele historier kan være én vei å gå. De peker på barber-giganten Gillette som har laget egne Pride-annonser der «ekte» mennesker deler biter av sin historie. Selvfølgelig med det formål å fortsatt selge barberblader.

– Noen mangler å ta en lignende posisjon i Norge, der de forteller historier om mennesker og inklusjon, sier Jensen.

Hvis du har et genuint ønske om å vise at bedriften din er åpen og inkluderende, så mener jeg at det er vanskelig å trå feil
Nils Petter Strømmen

For de som ikke synes det er så lett å vite hvordan en historie skal fortelles og hvem som skal fortelle den, har Strømmen og Jensen et råd som bør være enkelt å følge:

– Søk etter informasjon og spør folk rundt deg i organisasjonen. Dette er internkommunikasjon, understreker Jensen.

– Det er mange kamper igjen og noen trenger kanskje din støtte mer enn noen andre. En konkret sak gjør budskapet mer ektefølt.

Ingen sesong-skeive

Nils Petter Strømmen tror at noen er redde for å tråkke feil. Det hender han får spørsmål.

– Det hender folk sier til meg: Du, det der med regnbueflagg, er det blitt litt mye av det, er det nesten blitt feil å bruke det?

Han smiler.

– Jeg skjønner hva de mener, for det er blitt litt snakk om at bedrifter driver med «pink washing» og så videre. Men hvis du har et genuint ønske om å vise at bedriften din er åpen og inkluderende, så mener jeg at det er vanskelig å trå feil. Og det er selvfølgelig ingenting galt med regnbueflagg. Man kan også bruke bokstavene.

Marius Jensen mener at det handler om å tenke etter hva man har lyst og mulighet til.

– Kan vi låne stemmen vår til en utsatt gruppe? Man skal huske på det, sier han, Pride er ikke sesongarbeid. Er man skeiv, så er man skeiv hele året.

Fakta: Pride

  • Pride, Gay Pride (homofil stolthet), er en feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Siden tidlig 80-tallet har Pride vært markert i norske byer og tettsteder.
  • Pride oppsto som minnemarkering for Stonewall-opprøret 28. juni 1969. Baren Stonewall i New York City, hadde lenge blitt trakassert av politiet. Denne kvelden gjorde klientellet opprør mot politiets arrestasjoner. Opprøret markerer startskuddet for den moderne homokampen, der stolthet og åpenhet erstattet diskresjon og undertrykking.
  • I år er det 50 år siden man skrotet paragrafen som forbød homoseksualitet i Norge.
  • Det er snart 28 år siden Solo kjørte sin den gang oppsiktsvekkende og mye omtalte reklamevideo der en mann kysser en annen mann på café.

Kilde: Store norske leksikon, Nils Petter Strømmen og Marius Jensen

Fakta: fargene i regnbuen

Visste du at hver farge i regnbueflagget betyr noe?

Rosa: Seksualitet
Rød: Livet
Orange: Sunnhet
Gul: Sollys
Grønn: Natur
Turkis: Kunst
Blå: Harmoni
Lilla: Sjel

Kilde: Ung.no


Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fem KI-programmer du enkelt kan teste

Les Mer