Banner
Sosiale medier

Traff generasjon Z på TikTok

Kampanjen "Norges kuleste sommerjobb" ga Redningsselskapet 700 000 visninger på én TikTok-video. Her er deres tips!

Sommeren 2020 ønsket Redningsselskapet å treffe en målgruppe som har vært litt vanskelig for dem å nå effektivt og bredt: De mellom 15 og 25. For å gjøre dette måtte de tenke nytt.

På et arrangement i regi av Kommunikasjonsforeningens lokallag Oslo og Akershus delte Fredrik Sahlin, direktør for salg og marked i Redningsselskapet, sine erfaringer fra da de lanserte “Norge kuleste sommerjobb» på TikTok i fjor sommer.

Med over 300 søkere endte Redningsselskapet til slutt opp med to ambassadører som skulle jobbe med denne kampanjen på TikTok for å nå den yngre målgruppen. Det ble Max Dahl Svendsen (19 år) og Torkel Westby (20 år) fra Bærum (bildet over).

Totalt laget de to kameratene over 30 TikToks på Redningsselskapets konto i kampanjeperioden. Videoen med mest spredning fikk over 700 000 visninger. Kampanjen ble tildelt gull i European Excellence Awards i Norden 2020, i tillegg til diplom fra Chain Communications i Europa sammen med JCP.

- Målinger fra Respons Analyse viser at 65 prosent i målgruppen har fått med seg aktiviteten. Og ganske utrolig så har vi nå 7,3 millioner visninger av emneknaggen #vannglede, forteller Sahlin.

Satsingen videreføres i år, og Max og Torkel utvider til å lage innhold også for Snapchat. 

FredrikSahlin .jpg
Redningen: Fredrik Sahlin, direktør for salg og marked i Redningsselskapet, innså at de ikke nådde fram til de mellom 15 og 25. TikTok og hjelp fra målgruppa selv ble redningen.

Forberedt på tidenes båtsommer

Men det hele startet altså påsken 2020. Redningsselskapet oppdaget tidlig at ting kom til å forandre seg. Aktiviteten på sjøen økte. De spådde at dette kom til å bli «tidenes båtsommer». Derfor ønsket de å være til stede for alle og kommunisere forebyggende budskap til befolkningen.

En utfordring de oppdaget, var at selv om de nådde de litt eldre, kom de ikke i like stor grad frem til de i alderen 15 til 25 år. Dette var en aldersgruppe de forventet at også skulle være mer i Norge dette året, og som ville oppholde seg på og ved vannet. Derfor rettet Redningsselskapet blikket mot TikTok for å undersøke hva de kunne gjøre der. Deres visjon var at ingen skulle drukne, og de har et mål om 30 prosent reduksjon i drukninger frem mot 2030.

- Hvis vi kommuniserer godt med de yngre, vil det være mulig å påvirke holdningene til fremtidens båtfolk, sier Sahlin.

Det var mye usikkerhet og frykt knyttet til å gi "kontrollen" over kommunikasjonen til de som skulle lage innholdet.
Fredrik Sahlin

Ga kontrollen til de unge

Redningsselskapet ønsket å kommunisere både sikkerhet og vannglede. Her etablerte de hashtagen #vannglede, som skulle brukes ved Redningsselskapets aktivitet på TikTok og som de også oppfordret publikum til å bruke.

Redningsselskapet på TikTok hvit.png
De unge ambassadørene fikk helt fritt spillerom, og lagde 30 TikToks i løpet av sommeren. Skjermdumper fra Redningsselskapets TikTok-konto.

 

Sahlin forteller at Redningsselskapet ofte har vært opptatt av at ting skal være perfekt i markedsføringen, men at de ønsket å gå bort fra det i kommunikasjonen med denne målgruppen.

- Det var mye usikkerhet og frykt knyttet til det å gi "kontrollen" over kommunikasjonen til de som skulle lage innholdet, men vi snudde denne frykten og usikkerheten til å være en mulighet for å være modig.

Sosiale medier
Ungdom som målgruppe - slik når du dem
Les mer

Ingen sensur

Ambassadørene ble sendt til Redningsselskapets treningsanlegg i Horten over en uke for å se og lære hva Redningsselskapet egentlig er, og hva de gjør.

Sahlin fikk etter foredraget spørsmål om de måtte sensurere noe som resultat av at de ga alt ansvar til de TikTok-ansvarlige. Det avviste han. De hadde trodd de måtte styre mer av kommunikasjonen, men de så raskt at det fungerte godt. Dermed lot de TikTok-ambassadørene jobbe helt fritt og kreativt. Sahlin presiserer hvor viktig det var for suksessen at guttene fikk jobbe på egne premisser.

- Effektiv kommunikasjon skapes når man har de riktige folkene, bruker kanalens egenart, det er riktig og relevant informasjon og ikke minst kundefokusert, oppsummerer Sahlin.

Fem nøkler til TikTok-suksess

Folkene: De inkluderte i kampanjen besto av et team med tverrfaglig og intern erfaring, kommunikasjonsbyrået JCP PRAD, og de to TikTok-ambassadørene.

Kanalens egenart: TikTok består av video, korte snutter, underholdning og musikk. Nettopp det som kjennetegner mobilbruken til generasjon Z.

Ekte: Innholdet må ikke være tilgjort, men troverdig. Unge ambassadørere kommuniserer på en måte som gjøre at målgruppen kan kjenne seg igjen.

Relevant: Ambassadørene presenterer noe som er interessant og morsomt i form av enkle budskap.

Kundeperspektiv: Det er lett å bli internfokusert, men kundeperspektivet og målgruppen er helt essensielt. Byrå og ambassadører og byrå kan bidra med å se ting fra utsiden.

Kilde: Fredrik Sahlin, Redningsselskapet

Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fysisk bok styrket varemerket hos unge

Les Mer
Språk og retorikk

Nettverk trumfer patos

Les Mer