Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.
De siste ukene har vi skrevet mye om krisekommunikasjon, internkommunikasjon og utfordringene ved at mange jobber fra hjemmekontor. Her har vi samlet alle artiklene og innleggene.
Ved starten av krisen snakket vi med Folkehelseinstituttets kommunikasjonsdirektør, Christina Rolfheim-Bye, om deres kommunikasjonstiltak. Professor Øyvind Ihlen fortalte om forskningsprosjektet «Retorikk om pandemi: Risikokommunikasjon i et endret medielandskap» og Egmont delte sine første tiltak.
Krisekommunikasjon
Korona-kommunikasjon: Ikke en spurt, men en maraton
Åpenhet om usikkerhet, innhamring av hoste- og håndhygiene og daglige oppdateringer. Undersøkelser viser at helsemyndighetenes kommunikasjon når frem. Folkehelseinstituttet er klare for kommunikasjonsmaraton, TV 2 innfører reiserestriksjoner for å ivareta samfunnsansvaret, mens forskere studerer pandemi-retorikken.
Mange må gå på jobb som vanlig når resten av landet går inn i hjemmekontor-modus. I denne tredelte artikkelserien har vi snakket med Apotek 1, Posten og renovasjonsselskapet BIR om hvordan de har kommunisert internt og eksternt de siste ukene.
Pressearbeid
Korona-kommunikasjon: Eksplosjon i mediehenvendelser
Eksplosjon i mediepågangen, smitteutsatte ansatte og et rush av bekymrede kunder. Apotek 1s kommunikasjonssjef, Kjersti Solberg Ofstad, forteller om kjedens strategier i krisetid.
Posten leverer ikke bare pakker og brev, men også koronatester fra legekontor til sykehusene. Pågangen fra presse og publikum lettes med daglige oppdateringer til alle. Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme forteller om Postens krisekommunikasjon.
Etter noen dager med koronainformasjon, etterlyste de ansatte i renovasjonsselskapet BIR noe mindre deprimerende. Kommunikasjonsavdelingen dro dermed ut og laget oppløftende rapporter fra alle deler av virksomheten.
Hvordan kommunisere best mulig til de som skal permitteres og til resten av virksomheten? Vi har fått råd fra HR Norge og professor Winni Johansen, og Z Event deler sine erfaringer.
Vi har samlet gode råd til sosiale medier i krisetider, krisekommunikasjon og hva man må tenke på for å ha et sikkert hjemmekontor.
Krisekommunikasjon
11 råd til krisekommunikasjon
«Everybody has a plan until they get punched in the mouth», sa Mike Tyson. Det er et ganske godt bilde på situasjonen vi står i. Her er elleve råd til deg som jobber med kommunikasjon under koronakrisen.
Korona-pandemien er over oss. Betyr det noe for det vi kommuniserer i sosiale medier og ellers digitalt? Definitivt. Her kommer en velmenende pekefinger fra meg.
I tillegg er det flere som har delt egne erfaringer og fortalt om hvordan deres virksomhet har jobbet på fagbloggen vår PR-prat. I tillegg har Mina Gerhardsen skrevet om helsemyndighetenes kommunikasjonsutfordringer.
Internkommunikasjon
Digital arbeidsglede i koronaens tid
Utlendingsdirektoratet (UDI) skulle rulle ut mobil arbeidsplass til alle ansatte denne våren. Utstyret var kjøpt inn og planene klare. Men før vi rakk å sette i gang, var en ansatt i brukerstøtte smittet av korona og hele enheten i karantene.
Budskap som spiller på frykt når oss bedre enn oppfordringer om fornuft. Med mindre vi blir for bekymret og mister håp om at innsats hjelper. Skal folk følge beskjedene om å bidra til å stoppe smittespredning, må helsemyndighetene treffe på balansen i budskapet.
Vi har også nylig opprettet en lukket Facebook-gruppe for medlemmer av foreningen. Den skal være en arena for faglig diskusjon og erfaringsutveksling blant våre medlemmer. Her har det blitt delt videointervjuer med blant andre Roar Thon, fagdirektør for sikkerhetskultur i Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, Lene Bergmann, daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer og Mette Øines Habberstad, medlems- og kommunikasjonssjef i Turistforeningen.