Banner
Medierelasjoner

Jakten på sannheten - lærdommer fra Kommunikasjonsdagen 2017

Hvordan skal mediene møte valgåret 2017? Nyhetsformidlernes troverdighet og teknologiens krumspring skaper både muligheter og utfordringer. Hva lærte vi om dette på Kommunikasjonsdagen 2017? Vi gir dere ni avsnitt å tygge på:

1. D=U+N+3T

Enkelte ting var bedre før. Avisene avgjorde hva vi snakket om dagen etter og det var enklere å sette dagsorden enn det er i dag. Ingeborg Volan i Adresseavisen introduserte oss for det som kanskje er formelen for at avisene fortsatt skal være de som setter dagsorden.

Unikhet, nyttighet, tillit, transparens og teknologi. Unikt innhold fordi kvalitet fortsatt selger. Nyttig journalistikk fordi mediene skal kunne fortjene plassen i folks hverdag. Tillit fordi falske nyheter ikke er nyheter. Transparens fordi mediene må møte publikum der de er. Og teknologi som et verktøy for å legge til rette for at nyhetene finner veien til publikum gjennom nye kanaler, og ikke omvendt.

2. Hva gjør at kommunikatører lykkes?

Kritisk blikk på utfordringer en organisasjon står overfor. Ta eierskap til et bredt felt av interessenter: Dette var blant svarene på spørsmålet ”hva betyr mest for å skape en god kommunikasjonsavdeling?”. Jesper Falkheimer ga oss et innblikk i hva som gjør at en kommunikatør skal kunne lykkes når omgivelsene er i sterk endring.

worldprforum
Kommunikasjonsdagen på Det norske teatret. Foto: Haakon Stensrud.

3. Sverre Diesen ga oss nye perspektiver på strategisk kommunikasjon

”Når det fremstilles flere versjoner av virkeligheten, vil den med mest tillit vinne”, forklarte den tidligere forsvarssjefen. Diesen gjorde oss bevisste på at cyberforsvar også betyr påvirkning gjennom nyhetsbildet.

4. Folk skriver bedre på blogger enn på nettsider

Har kommunikasjonsfolk noe å lære av bloggerne? Christine Calvert ga oss en leksjon i hvorfor gode tekster er gode. Du må kunne engasjere mottakeren! Men ikke prøv for hardt, for da blir du fort avslørt av målgruppen. Og husk, dropp de kjipe klisjeene.

Christine-Calvert-Digimak-web
Vær engasjert, men ikke prøv altfor hardt, råder tekstdoktor Christine Calvert. Foto: Peter Parker Mydske.

5. Det visuelle først!

Christian Brosstad fra Forbrukerrådet tar Calvert til motmæle og påpeker at vi kun har 1,7 sekunder på å fange andres oppmerksomhet. Da er visuell kommunikasjon avgjørende i et digitalt landskap der 80% av innholdet på Facebook vil bestå av video i 2018.

6. Vi stoler på våre venner!

I et hav av reklame ligger det en skjult verdi blant våre egne ansatte. Men hva må til for å gjøre de ansatte til gode ambassadører? I følge Eirik Berge i Possibility må man ha en grunn til å være stolt over arbeidsplassen sin. Verdifull informasjon, nyttig innhold og følelsen av å bli sett skaper stolthet.

Hva gjør du når du er stolt av arbeidsplassen din? Du deler den med andre!

7. Digital kompetanse er ferskvare

- Du må lære deg å kode, var budskapet til Louise Fuchs fra Schibsted. Man trenger ikke å lære seg å kode for å produsere, men for å forstå omgivelsene. Selv om innhold fortsatt er viktig, er teknologi det aller viktigste.

8. 3D-teknologi gir forutsigbarhet

Hvordan ville det gått med utbyggingen av nye Oslo Lufthavn uten 3D-modeller? Knut Ramstad fra Nordic ga oss nye perspektiver på hvordan 3D-teknologi åpner for nye muligheter og arbeidsmetoder innen bygg og arkitektur.

Embed image
3D-teknologi gjør det mulig å være mer forutsigbar, mener Knut Ramstad fra Nordic. (Foto t.h. Benjamin A Ward)

9. Skap ideene alene, ta valgene i team

Hjerneforsker Balder Onarheim mener vi er for flinke til å konvergere divergent. Men hva betyr det? Divergent tenkning er evnen til å skape ideer. Konvergent tenkning er på sin side evnen til å evaluere og luke ut feil. I stedet for å evaluere ideer først, slik man ofte er opplært til å gjøre, bør man heller skape ideene alene og som gruppe konvergere – filtrere bort dårlige ideer.

Siste saker

Har du lest disse?

Siste saker

Har du lest disse sakene?