Banner
Måling og evaluering

– Du kan ikke utdanne deg til fremtiden

Over 70 deltakere møtte opp da Kommunikasjonsforeningens studentlag i Trondheim inviterte til frokostseminar om fremtidens kommunikasjon. Adresseavisen, TrønderEnergi og Headspin Communication delte sine syn på hvordan mediehus, næringsliv og konsulenter må jobbe for å holde tritt med utviklingen.


Norges eldste avis satser på 250 nye år

Hvordan skal 250-åringen Adresseavisen leve i 250 år til? Ingeborg Volan, utviklingsredaktør i Adresseavisen, fortalte de oppmøtte om hvordan avisen må jobbe når bransjen stadig er i endring.

– Digitaliseringen gjør at vi må jobbe annerledes. Vi prøver å sprenge grenser for hva som kan gjøres med journalistikken, sa Volan.

Kun én konstant setter en stopper for hva som er mulig: 1440. – Dette tallet representerer antall minutter i døgnet Adresseavisen har til å nå brukere, fortalte Volan. Med økende digitalisering er det viktig for avisen å kjenne sine brukere, ta i bruk nye metoder, og å vite hvilke enheter brukere leser nyheter på. Hun fortalte at dette gir mange muligheter avisen kan bygge videre på.

– Vi har brukere til alle døgnets tider. Det vil si at vi har mange flere muligheter per dag, fortalte utviklingsredaktøren.

Tidligere var konkurrentene blant annet Trønder-Avisa, NRK og TV 2. I dag kommer konkurransen fra ”hele verdens underholdningssamling”. Dermed er det viktig for avisen å analysere bruksmønster, produsere innhold folk husker, eksperimentere mer og satse på nyskapning. De må også skille seg ut sammenlignet med store nasjonale aviser, og være gode på det som skjer i Trøndelag.

– Vi kommer til å satse på å la brukerne være medvirkere, datajournalistikk, å fortelle historier på nye måter, og å lage produktene som funker i livet ditt, avslutett Volan.

Bengt Eidem, kommunikasjonsdirektør i TrønderEnergi
Bengt Eidem, kommunikasjonsdirektør i TrønderEnergi.

Det handler alltid om mennesker og historiefortelling

– Før var internett noe kommunikasjonsavdelingen drev med, nå har internett blitt selve forretningen, eller en vesentlig del av den, sa Bengt Eidem, kommunikasjonsdirektør i TrønderEnergi.

– Digitaliseringen gir nye og moderne løsninger, men vi må bruke teknologien bevisst, sa Eidem. Derfor er det å involvere og engasjere brukere og interessenter en sentral del av TrønderEnergis innovasjons- og kommunikasjonsarbeid:

– Det er mange ting vi kunne tenkt oss å gjøre, men vi må ikke glemme at det er mennesker som skal bruke det.

Og selv om kommunikasjonsfeltet er i endring er det også en del som ikke endrer seg, fortalte kommunikasjonsdirektøren.

– Det handler alltid om mennesker og historiefortelling. Så må du snakke enkelt og være tydelig. I tillegg er kreativitet viktig, vi må jobbe med gode ideer – det går aldri av moten, sa Eidem.

Selv om teknologien gir nye muligheter mener Eidem at det ikke er noen vei utenom å kjenne sitt eget publikum. – Hardt arbeid, analyse og kunnskap må fortsatt til, sa kommunikasjonsdirektøren.

Malin C. Karlsen og Bent Ødegaard fra Headspin Communication
Malin C. Karlsen og Bent Ødegaard fra Headspin Communication.

– Du kan ikke utdanne deg til fremtiden

Rådgiver Malin C. Karlsen og tekstforfatter Bent Ødegaard fra Headspin Communication fortalte om hvordan Trondheims største kommunikasjonsbyrå jobber.

– Du kan ikke utdanne deg til fremtiden. I prinsippet er det nesten det samme hva man utdanner seg til, så lenge man lærer seg å lære. I kommunikasjonsbransjen er det viktig å være søkende og nysgjerrig, sa Ødegaard.

Han mener studenter som vil ha alt forutsigbart bør se seg om etter andre yrkesveier, og får medhold av kollega Malin C. Karlsen:

– Teknologien endrer kontinuerlig premissene for kommunikasjon. Det stiller en del krav til oss som jobber med det.

Headspin Communication trakk frem stordata, tingenes internett, kunstig intelligens, robotisering og digitalisering som teknologi som kan føles som science fiction, men er noe vi må forholde oss til allerede nå. De mener vi må skaffe oss kunnskap om disse teknologiene og ta i bruk det som er aktuelt. For å gjøre det må man "skynde seg sakte".

– Følg med på det som skjer, vurder om det er hensiktsmessig for din målgruppe – men ikke bare implementer en ny og fancy applikasjon fordi den høres bra ut, sa Ødegaard.


Siste saker

Har du lest disse?

Siste saker

Har du lest disse sakene?