Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Internkommunikasjon

Vær ærlig, unngå rykter

Nedbemanning, fusjoner og omstillinger. Hvordan bør endringene kommuniseres for å få de ansatte med, og for å få omverdenen til å beholde troen på virksomheten?

Teskt: PERNILLE BJØRNSTAD   |  Foto: EIDSIVA
Publisert: 7. november 2016

På en arbeidsplass under omstilling er det visse kommunikasjonsprinsipper man bør følge. Det er viktig å ha tydelige mål og være realistiske. Kanskje målet er å være bedre enn i dag? Det krever entusiasme, samarbeid, involvering og endringsdyktighet.

Det uttalte Linn Alica Kristiansen, kommunikasjonsrådgiver i NHO innlandet, tidligere i høst under lokallagsarrangementet i Innlandet: Kommunikasjon i omstillingsprosesser.

- Arbeidsplassen må tydeliggjøre viktigheten av jobben de ansatte gjør. Det vil skape stolthet og mestring i arbeidshverdagen, mener Kristiansen.

Kan aldri informere nok

Systematisk informasjon i flest mulig kanaler vil redusere usikkerhet og minske motstand, mener Nils Kristian Myhre, kommunikasjonsdirektør i Eidsiva Energi AS (avbildet).

- Hvis man får til en god prosess, kan selv de som er rammet av omstillingen bli fornøyde, sier Myhre.

En omstillingsprosess skaper ofte usikkerhet, noe som kan føre til at det går rykter.

- For å unngå det, er det viktig å formidle hvordan omstillingen er nødvendig, og det er viktig å være ærlig. Det kan være vondt å være ærlig, men det er viktigere å skape tillit. En omstillingsprosess er sjeldent behagelig, sa Myhre under lokallagsarrangementet.

Ikke bare intranett

I Eidsiva Energi var det viktig å fokusere på konkrete nedskjæringer. Først og fremst ble det bestemt at 100 årsverk skulle kuttes, deretter ble luksushytta på Hafjell solgt og de unngikk konsulentbruk. Planene var klare og tydelige, men utfordringen var å nå ut til alle ansatte.

- Intranettet er viktig, men det er nok ikke hele løsningen. Mange leser det som legges ut, men ikke alle. Vi skrev kronikker som først ble lagt ut på intranettet før det ble sendt ut i media. Mange av våre ansatte får informasjon om arbeidsplassen sin gjennom lokale aviser, sier Myhre, og legger til:

- Det er ikke noe problem å kutte ned 100 årsverk, men vi må kutte de riktige. Når man skal kutte, mister man kompetanse, kompetanse det vil ta tid å bygge opp igjen.

Han mener dette må formidles til de ansatte, og understreker at man må huske på menneskene bak tallene.

Skape optimisme

Etter en trist periode med nedskjæringer og forandringer på arbeidsplassen, mener Myhre det er viktig å skape optimisme internt i selskapet, og snakke om utvikling eksternt.

- Vi må få fram endringene vi har gjort, utviklingen i selskapet og skape god omtale når positive ting skjer. Vi må bygge opp omdømmet vårt igjen.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on – Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør
Strategi og måling
For medlemmer
– Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør –>

NAFs Ulrica Risberg forteller hvorfor internkommunikasjon er nøkkelen til å drive organisasjonens strategiske mål fremover.

Les Mer on Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon
Tillit og omdømme
For medlemmer
Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon –>

Hurra, vi er 75 år! Og i dette spesialmagasinet gir vi deg 75 konkrete tips, slik at du kan gjøre en best mulig kommunikasjonsjobb.

Les Mer on Kommuniserer på vegne av Norge i USA
Samfunnskontakt
For medlemmer
Kommuniserer på vegne av Norge i USA –>

Lurer du på hvordan det er å jobbe for Norge på den andre siden av havet? Mirjam Christine Ehl har vært ambassaderåd for kommunikasjon og kultur ved ambassaden i Washington D.C. i seks måneder.