Banner
Medierelasjoner

Tilbake hos gamlekjæresten

Etter ti år som pressesjef i Posten og Bring er Hilde Ebeltoft-Skaugrud tilbake i NRK. – Jeg er rett og slett litt forelska i gamlekjæresten, sier den ferske kommunikasjonssjefen.

fakta
Factbox image

Hilde Ebeltoft-Skaugrud
Hilde har jobbet som pressesjef i Posten Norge og gikk i 2014 tilbake til sin tidligere arbeidsplass, NRK, som kommunikasjonssjef. 

Sist Hilde Ebeltoft-Skaugrud jobbet i NRK, var messa, som kantinen i NRK kalles, tydelig preget av møbler og dekor i den karakteristiske NRK-turkise fargen. Nå er møblementet byttet ut med elegant, nordisk design i duse, hvite farger, mens den gamle frukt og tobakk-kiosken i inngangspartiet er byttet ut med en tidsriktig kaffebar.

– Atmosfæren, kulturen og den karakteristiske NRK-følelsen er den samme. Det sitter en vanvittig mengde kreativitet og kunnskap i disse veggene, sier kommunikasjonssjefen.

Hennes tidligere ti år i NRK var som radio og TV-journalist i ulike avdelinger, og derfra er det spesielt én sak som sitter igjen: – Som nyutdannet journalist bodde jeg tre uker på Gjøvik der jeg gikk inn rusmiljøet, dokumenterte det og fulgte det på nært hold. Da fikk jeg se hvilken enorm drivkraft jakten på rus er, og hvor tilfeldige livsvalgene våre kan være. Det gikk sterkt innpå meg.

Ville ikke legge seg flate

Nå leder hun en ny kommunikasjonsavdeling i NRK som har ansvar for interninformasjon, program-PR, publikumsservice og dokumentarkivet. Avdelingen skal blant annet sørge for å holde om lag 3600 NRK-ansatte informert om både programutvikling og omstillinger, de skal få oppmerksomhet rundt NRKs mange programmer, de skal forholde seg til positive og negative henvendelser fra publikum – deriblant alle klager til Kringkastingsrådet, og de skal behandle alle innsynsbegjæringer.

nrk foto STIAN LYSBERG SOLUM
Fra NRKs hovedkontor på Marienlyst i Oslo. Hilde Ebeltoft-Skaugrud er tilbake i NRK, denne gangen som kommunikasjonssjef. Foto: Stian Lysberg Solum.

 – Det jeg var mest spent på ved å begynne som kommunikasjonsperson i NRK, var hvordan vi kom til å bli mottatt ute i redaksjonene, om det var vilje til å bruke vår kompetanse for å gjøre programmene synlige og å håndtere blest og kritikk. Det er det heldigvis. Det er viktig at vi kommer tidlig inn i prosesser for å kunne bidra med å utforme tydelige budskap, sier Ebeltoft- Skaugrud, som siden hun tiltrådte har fått brynt seg på saker om Radioresepsjonen (downs- og knulledukke-sakene), Trygdekontoret (pornofilmparodien med Kari Jaquesson) og Skavlan (intervjuet med Jimmie Åkesson).

Skal tøye grenser

Noen ganger er kommunikatørens refleks å legge seg flat, enten fordi det er riktig – slik som med downs-uttalelsene – eller for å unngå at kritikken vedvarer, noe som kunne være fristende i Skavlan-tilfellet. Men i saken om Åkesson- intervjuet ville vi ikke legge oss flate, fordi vi mente vi ikke hadde noe å beklage. Åkesson selv syntes intervjuet og premissene hadde vært ryddige. Dermed gjorde vi vårt beste for å kommunisere hvordan redaksjonen hadde jobbet, og bakgrunnen for de beslutningene som ble tatt, men dette var det lite interesse for. Noen ganger må tydeligvis offentligheten rett og slett få rast fra seg før vi når frem med vår side av saken.

Noen ganger er kommunikatørens refleks å legge seg flat, enten fordi det er riktig eller for å unngå at kritikken vedvarer.
HILDE EBELTOFT-SKAUGRUD

 Er det mer krevende å styre kommunikasjonen i en mediebedrift som NRK enn i Posten, hvor du kom fra?

– NRK-journalister har et sterkt eierskap til sine journalistiske produkter og integriteten i disse. Samtidig har de stor lojalitet til NRK. Vi skal respektere åndsverkene som lages, og også sørge for at NRK fortsetter å pushe grenser og trigge debatter, samtidig som omdømmet til NRK ivaretas. Derfor er det så viktig at vi blir involvert tidlig i saker der det kan bli kontroverser. Vi merker allerede økt pågang av NRK-journalister som vil drøfte kontroversielle saker i forkant, så dette går rett vei.

Dere er under stadige angrep fra andre mediehus. Schibsted-redaktør Bernt Olufsen kalte kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for den norske mediebransjens James Bond, fordi han har «rett til å drepe» privateide lokale og regionale mediehus. Hvordan håndterer dere slike utspill?

– Vi prøver å være til stede der slike debatter foregår, og tar også selv initiativ til debatter om NRKs fremtid. Nylig hadde vi en slik konferanse med 200 deltagere, sier Hilde Ebeltoft-Skaugrud, og utdyper:

Det er naturlig at vi som allmennkringkaster skal være i alle kanaler, også på nett. Det har vi ingen problemer med å forsvare. Undersøkelser viser at NRKs nett-tjenester bidrar til mediemangfoldet og dekker et annet behov enn lokale nettaviser gjør. Globaliseringen og det at annonsekronene forsvinner er hovedproblemet for kommersielle medier, ikke NRKs eksistens.

Politikk og programinnhold

Stortingsmeldingen om allmennkringkasting skal være klar før sommeren. Hvordan forbereder dere det?

– Arbeidet med stortingsmeldingen er det kringkastingssjefen, hans personlige rådgiver og direktør for samfunnskontakt som håndterer, i tett samspill med kommunikasjonsavdelingen. Grovt sett håndterer kringkastingssjefen og direktør for samfunnskontakt det politiske og strategiske, mens kommunikasjonsavdelingen har ansvar for programinnholdet.

Med bakgrunn som journalist blir du noen gang fristet til å hjelpe journalistene med opplysninger som kan gi dem en bedre sak, men som kanskje ikke er like heldig for NRK?

– Nei, jeg har ikke vanskelig for å holde igjen. Jeg har jobbet med kommunikasjon i to bedrifter og har valgt arbeidsgivere blant annet på grunn av verdiene de står for. Spesielt er åpenhet viktig. Og så må jeg legge til at man ikke trenger å si alt med en gang. Lojaliteten ligger hos min arbeidsgiver.

Siste saker

Har du lest disse?

Siste saker

Har du lest disse sakene?