Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Mer kjøtt på beinet

Eks-politiker Eskil Pedersen startet sin yrkeskarriere med å steke burgere. Nå er han tilbake i kjøttbransjen og skal gjøre Nortura synlig i samfunnsdebatten.

Teskt: JAKOB BERG   |  Foto: KRISTOFFER KLUNK
Publisert: 15. april 2016

Løren i Oslo har blitt en helt ny bydel. Der hvor det tidligere var store parkeringsplasser og industri, blant annet et gigantisk Gilde-slakteri, er det i dag boliger, restauranter, butikker og næringsbygg. Nortura, som står bak merkevarer som Gilde og Prior og eies av 18 700 kjøtt- og eggprodusenter, har også fått sitt nye bygg på Løren. Her holder Eskil Pedersen til, også han i en ny rolle. Etter ni år som fulltidspolitiker har Pedersen siden nyttår jobbet med selskapskommunikasjon, kommunikasjonsstrategi, omdømme, finansiell kommunikasjon og sosiale medier.

– Mitt ansvar er å være med på å legge en strategi for å plassere Nortura tydeligere i samfunnsdebatten. Men i et stort konsern som vårt, med 5500 ansatte, må vi seks som jobber med kommunikasjon, også svare på mediehenvendelser om dagsaktuelle saker, slik som merkeordninger for saltinnhold, alt kjekjøttet som blir kastet, eller kylling og antibiotika, forteller den ferske infosjefen. Kommunikasjon og politikken.

Politikk og kommunikasjon er mye av det samme

Det handler om å utforme budskap, posisjonere seg og ha riktig ordbruk, sier eks-politikeren etter noen måneder i ny jobb. Både far og bestefar var journalister. Pedersen forteller at han alltid har sett på kommunikasjon som spennende, og at han blant annet som AUF-leder har brukt ekstremt mye tid på kommunikasjon.

– Den store forskjellen er at i politikken har man personlige standpunkter som man samkjører med partiets agenda, mens det innen kommunikasjon gjerne er andre som har utformet politikken og væremåten som vi da skal formidle. Samtidig er det like viktig at man tror på det selv for å kunne framføre det troverdig. Jeg kunne ikke hatt hvilken som helst kommunikasjonsjobb, men er veldig komfortabel med å jobbe i Nortura, nettopp fordi jeg deler deres verdier.

Eks-politiker Eskil Pedersen skal gjøre Nortura synlig i samfunnsdebatten. Foto: Erik Burås / Studio B13.

Tilfeldig arbeidssted

Hvorfor Nortura, egentlig?

– Tilfeldigheter brakte meg akkurat hit, forteller Eskil Pedersen. Han ville inn i næringslivet og jobbe med kommunikasjon og få en skikkelig bratt læringskurve. Så dukket stillingsannonsen opp, og den nylig avgåtte AUF-lederen søkte. Altså ikke noe hodejegerfirma inne i bildet.

– Jeg har ikke hatt noe forhold til Nortura og kjøttbransjen før, bortsett fra at jeg var skiftleder ved Bergbys burgerrestaurant hjemme i Skien.

Og så har du jo vært en broiler i politikken, har du ikke?

– Noen har kalt meg det, ja. Som en hersketeknikk, antar jeg. Jeg er for at alle med all slags bakgrunn skal kunne drive med politikk – også de som ikke har hatt særlig med yrkes-erfaring først. Dessuten, skal man få unge inn i politikken på et høyt nivå, så må de begynne tidlig, sier Pedersen, som selv var aktiv i AUF og Ap fra 90-tallet av. –

Erfaring trumfer utdannelse

 Du har ikke rukket å fullføre noen lengre utdannelser ennå, hvordan har dine prioriteringer vært der?

– Jeg opplever at erfaring trumfer formell kompetanse gang etter gang. Derfor har jeg enn så lenge valgt å innhente mest mulig erfaring, siden det å være politiker er en fulltidsjobb og vel så det. Uten disse erfaringene hadde jeg aldri fått den jobben jeg har nå. Samtidig er formell kompetanse også viktig, og jeg er nær ved å fullføre mine studier. Det er veldig viktig at folk tar utdanning. De som gjør det i kombinasjon med å ha verv og arbeidserfaring, når lengst.

Og du har noen erfaringer med krisekommunikasjon som få andre i dette landet har. Hvordan er det er å ha med seg slike erfaringer?

– Å jobbe med positive, lystige saker er alltid fint, men å jobbe med utfordringer opplever jeg som veldig meningsfylt, sier Eskil Pedersen og nevner blant annet det å puste, å se det store bildet, å ta én ting av gangen, å gi troverdige og empatiske svar som noe av det han raskt måtte lære seg i dagene etter 22. juli. Vil ha Nortura i samfunnsdebatten.

Jeg opplever at erfaring trumfer formell kompetanse gang etter gang.
Eskil Pedersen

Hva er ditt mål med å jobbe i Nortura?

– Å gjøre Nortura mer kjent. Alle kjenner til Gilde og Prior. Jeg ønsker å få Nortura mer til stede i samfunnsdebatten som et selskap som driver med verdiskaping på en høyetisk og miljøvennlig måte, sier Pedersen.

 – Nortura er et stort konsern som driver med mat, så fra tid til annen får vi også saker som bærer preg av å være kriser. Da håper jeg å kunne bidra med mine erfaringer og evner innen krisekommunikasjon. Informasjonssjefen mener at Nortura generelt har mange gode historier å fortelle.

Så da skal du plukke opp telefonen og ringe tidligere kolleger i politikken for å fortelle disse historiene?

– Vi har en egen avdeling som jobber med påvirkning og rammebetingelser. Politisk kontakt er ikke min hovedoppgave, det forventes ikke at jeg skal bruke tidligere kontakter til påvirkning. Når det er sagt, bidrar jeg likevel med voldsom oppsnakking av Nortura til tidligere kolleger og mine venner som jeg treffer i sosiale sammenhenger. Det er bare sånn jeg er. Jeg har stor lidenskap for det stedet jeg til enhver tid er.

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon?
Markedskommunikasjon
Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon? –>

Svaret får du i siste episode av Kompodden!

Les Mer on – Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør
Strategi og måling
For medlemmer
– Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør –>

NAFs Ulrica Risberg forteller hvorfor internkommunikasjon er nøkkelen til å drive organisasjonens strategiske mål fremover.

Les Mer on Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon
Tillit og omdømme
For medlemmer
Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon –>

Hurra, vi er 75 år! Og i dette spesialmagasinet gir vi deg 75 konkrete tips, slik at du kan gjøre en best mulig kommunikasjonsjobb.