Banner
Sosiale medier

Fokus på fremtiden i sosiale medier

Med kontorer i Los Angeles og Kristiansand bygger Stian Reinhartsen (26) fotballklubben Viking og artisten Matoma i sosiale medier.

Det høres ut som GPSstemmen i bakgrunnen akkurat sier «turn left on Rodeo Drive» når Stian Reinhartsen ringer fra Los Angeles. Reinhartsen er i bil i sin andre arbeidsby for å følge opp artisten Matoma, som han er tour manager for samtidig som han administrerer artistens profiler i sosiale medier. Matoma, eller Tom Stræte Lagergren som han egentlig heter, er en av Norges nye musikalske eksportartikler. Hans «Old Thing Back» har blitt strømmet over 111 millioner ganger, er i skrivende stund den mest delte låten på Spotify, og i april spiller han på Coachellafestivalen der blant annet Guns N’ Roses gjenforenes. Nå er Matoma i studio i LA for å spiller inn nye låter – og Stian Reinhartsen er selvsagt med.

– Vi dokumenterer alt og er klare til å legge det ut i sosiale medier ved første anledning. Men om vi kan gå ut med det avhenger av at det blir en vellykket låt. Opplegget for publisering av hvem Matoma er i studio med varierer derfor hele tiden, forteller Reinhartsen.

Fire minutters langfilm

26-åringen har nylig fulgt Matoma på en seks ukers skandinavisk turne. Vi hadde med profesjonell fotograf som tok bilder, Instagram-videoer på 15 sekunder og filmer på opptil fire minutter om det å være på turné. I vår verden er fire minutter lang tid, så det kaller vi en lang film. Det skal mye innhold til for å fylle fire minutter, for oppmerksomhetsspennet i vår målgruppe er ganske kort. Det er utrolig hva man får fortalt gjennom de 15 sekunders Instagramvideoene vi lager. Det kan være noen ord fra Matoma, litt musikk, klipp fra en konsert, fra forberedelsene eller at det skytes opp konfetti. Eller at han har gjort noe vittig.

Men la oss spole litt tilbake. Hvordan ender en ung Kristiansander opp med en slik jobb?

– Jeg studerte markedsføring ved BI i Kristiansand og etter studiene var jeg gira på å komme meg ut av byen. Jeg ble tilbudt jobb i Drammen der jeg skulle ta en ny type helsekost inn i det norske markedet. Mens jeg jobbet med det var jeg svært aktiv på Twitter, noe som gjorde at jeg ble rekruttert til Stavanger Aftenblad som mediekonsulent. Der gikk noe av jobben min ut på å justere og optimalisere måten vi jobbet med sosiale medier på, spesielt Snapchat, forteller Reinhartsen, som var tidlig ute med nye og mer effektive typer annonsering på Snapchat for ellers tradisjonelle produkter som bilvask og støvsugerposer.

Kurset fotballag i Snapchat

Ved nyttår 2015 startet Stian og broren Nicolay sitt eget konsulentselskap innen sosiale medier, med base i Kristiansand. De fikk raskt fotballklubben Viking som kunde. Vi satte oss ned med dem og la opp strategien for sosiale medier som vi samkjørte med Vikings kommunikasjonsstrategi, deres verdier og hva de ønsker å bli kjent for. Deretter kurset vi spillerne i bruken av Instagram og Snapchat og satte oss som mål å bli best på innhold, inspirert av hvordan slikt gjøres på amerikanske sportsevents. Oppmerksomhetsspennet blant publikum på kamper har blitt kortere, og når de kjeder seg, spretter telefonen opp. Da gjaldt det å fylle telefonene med Viking-innhold, fra oss og fra publikum selv.

Hvilke resultater gir dette for Viking?

– Det er veldig vanskelig å måle hva slags resultater det faktisk gir, men vi gjorde det artigere å være på kamp, og det er viktig for tilstrømmingen. Og så kåret Kapital Viking til å være beste fotballklubb på sosiale medier takket være godt innhold. Det er vi selvsagt stolte av.

Hvordan fikk du jobben med Matoma?

– Enkelt. Jeg likte musikken hans og oppdaget at han var helt på trynet i sosiale medier, så jeg sa til ham at han måtte bruke sosiale medier for å få ut låtene. Vi brukte nettverk av likesinnede til å spre musikken, blant annet på appen Shazam, der han har fått 600 000 følgere. Det funket bra, så nå har vi skiftet mål; vi skal bygge merkevaren Matoma.

Vi kan selvsagt lese statistikker, men vi vil ha vår selvopplevde erfaring av hvordan det funker. Det krever oppfølging å følge med på algoritmene til Facebook, og de prøver hele tiden å få deg til å betale for å nå din krets.
Stian Reinhartsen

Egen erfaring

Hva som fungerer i sosiale medier, lærer de gjennom prøving, feiling og erfaring. Vi har ett motto: Doing things. Vi kan selvsagt lese statistikker, men vi vil ha vår selvopplevde erfaring av hvordan det funker. Det krever oppfølging å følge med på algoritmene til Facebook, og de prøver hele tiden å få deg til å betale for å nå din krets. Derfor har vi valgt å satse tyngre på de sosiale mediene som fremdeles i teorien har 100 prosent synlighet til sin følgerskare, sier Stian Reinhartsen. Han har også erkjent at det viktigste er godt innhold, ikke høyest frekvens, selv om jevn produksjon er viktig. På Instagram mener han man kan ha opptil tre bilder om dagen, og minst tre bilder i uka. På Snapchat er erfaringen hans at det fint kan gå to–tre uker mellom hver posting uten at man mister følgere. Sosiale medier blir enda mer visuelle fremover, mener den unge entrepenøren, som spår at de som klarer å tilby både gode historier og nytteverdi vil bli fremtidens vinnere i sosiale medier.


Siste saker

Har du lest disse?