Gjør årsrapporten levende
Hvert år kårer Kommunikasjonsforeningen årets kursholder. Vinnerne er de kursholderne som har fått best evaluering i etterkant av sine kurs. I år var det Christoffer Paur Knudsen og Onar Aanestad fra Styrkr AS som gikk av med seieren med kurset «Årsrapporten – mer enn en pliktøvelse».
– Det er veldig overraskende, men fryktelig hyggelig, sier Aanestad om seieren.
Gode forberedelse
– Vi har fått gode tilbakemeldinger underveis, og det virker som kurset har hatt god nytteverdi for deltagerne. Vi forbereder oss grundig i forkant av kurset, sier Knudsen.
Alle deltagerne må levere inn tidligere årsrapporter i forkant av kurset, i tillegg til erfaringer og læringsønsker. Dermed møter deltagerne forberedt, mens kurslederne kan tilpasse kurset til den enkelte deltager og virksomhet.
Inspirerer med årsrapporter
– Vi vet at mange gruer seg til å gå i gang med prosessen med årsrapporten, det er en stor og omfattende prosess. Vår erfaring er at mange ikke helt forstår hva den skal – og kan – brukes til. For eksempel har kun én av 20 deltakere en klar strategi for årsrapporten sin. Vi prøver å vise hvordan virksomheten kan utnytte mulighetene slik at rapporten får nytteverdi og blir en katalysator i den strategiske kommunikasjonen, forteller Knudsen.
Kursholderne ser på årsrapporten som en fin mulighet for kommunikatører til å vise seg litt frem.
– Rapporten er en fin måte for kommunikatører å vise sin forståelse for – og evne til å kommunisere – virksomhetens strategiske mål og utfordringer. I tillegg har kommunikatører ofte spisskompetanse på redaksjonelle prosesser som både kan effektivisere arbeidet internt og bidra til å skille det vesentlige fra det mindre vesentlige, sier Aanestad.
Tidligere kursdeltaker Siri Løvstad er kommunikasjonsrådgiver i Direktoratet for byggkvalitet. Hun var glad kurset åpnet for en mer kreativ tankegang.
– Kurset var inspirerende fordi det fikk meg til å tro at rapporteringskravene som stilles til offentlige etater ikke er like rigide som de gir inntrykk av og at det likevel er rom for kreativitet.
– Viktig test
Begge vinnerne er partnere i rådgivingsselskapet Styrkr AS som hjelper virksomheter å kommunisere sin samfunnsrolle og verdiskaping. De føler rollen som kursleder er en fin test på deres egne rådgivningskunnskaper.
– Vi er fem erfarne rådgivere med ambisjoner om å være best på rapportering. Kursdeltakernes tilbakemeldinger er en viktig test på hvor gode vi er til å omsette vår kompetanse til løsninger som virker for den enkelte, forteller Aanestad.
På spørsmålet om det ble flere kurs på vinnerne var de klare i sitt svar.
– Ja, det håper vi! Det er jo både gøy og lærerikt.
Siste saker
Har du lest disse?