Skip header
Pressearbeid

PR-bransjen mer profesjonell

Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

Tekst: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: ISTOCK.COM
Publisert: 8. mai 2014 , Oppdatert: 8. mai 2014

Rapporten som er utført på oppdrag for Norsk Redaktørforening viser hvordan forholdet mellom journalistikken og kommunikasjonsbransjen har endret seg i de siste årene.

De viktigste funnene i rapporten:
Det har vært en kraftig vekst i PR-aktivitetene og nyere metoder.
PR-bransjen og kildene blir stadig mer profesjonelle.
Offentlig sektors informasjon har endret karakter. Store informasjonsavdelinger gjør kildene vanskeligere tilgjengelige for journalistene.
Det er påvist en ny form for byttehandel som skjer ved at PR-agenter har en større portefølje oppdragsgivere som gir dem flere virkemidler å spille på overfor mediene.

Last ned hele rapporten her (PDF).

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Når navnet ditt blir business
Markedskommunikasjon
Når navnet ditt blir business –>

Å bygge en personlig merkevare kan være krevende. Gjør du det riktig, er det en av de mest effektive investeringene du som gründer kan gjøre - vi gir deg tipsene.

Les Mer on Møt Kladden – Kommunikasjonsforeningens egen KI-agent
Kunstig intelligens
For medlemmer
Møt Kladden – Kommunikasjonsforeningens egen KI-agent –>

Kommunikasjonsforeningen lanserer sin egen KI-agent, Kladden. Nå vil vi gjerne at du skal prøve den.

Les Mer on Satser på flere sanser
Visuell kommunikasjon
For medlemmer
Illustrasjon av installasjon laget i ChatGPT
Satser på flere sanser –>

Installasjon tok deltakerne med storm.