Skip header
Pressearbeid

PR-bransjen mer profesjonell

Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

Tekst: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: ISTOCK.COM
Publisert: 8. mai 2014 , Oppdatert: 8. mai 2014

Rapporten som er utført på oppdrag for Norsk Redaktørforening viser hvordan forholdet mellom journalistikken og kommunikasjonsbransjen har endret seg i de siste årene.

De viktigste funnene i rapporten:
Det har vært en kraftig vekst i PR-aktivitetene og nyere metoder.
PR-bransjen og kildene blir stadig mer profesjonelle.
Offentlig sektors informasjon har endret karakter. Store informasjonsavdelinger gjør kildene vanskeligere tilgjengelige for journalistene.
Det er påvist en ny form for byttehandel som skjer ved at PR-agenter har en større portefølje oppdragsgivere som gir dem flere virkemidler å spille på overfor mediene.

Last ned hele rapporten her (PDF).

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Opptak: Hva gjør tech-gigantene med demokratiet vårt?
Opptak: Hva gjør tech-gigantene med demokratiet vårt? –>

Valgkampen forlater tradisjonelle medier og havner i SoMe-feeden til unge. Hva gjør det med demokratiet?

Les Mer on VG-sjefen er bekymret
For medlemmer
Gard Steiro
VG-sjefen er bekymret –>

Redaktørstyrte medier har satt dagsorden i generasjoner. Nå sliter mediesjefene med sviktende økonomi, konkurranse fra tekgiganter, kunstig intelligens, propaganda og falske nyheter.

Les Mer on Når redaksjonelle medier sliter
Pressearbeid
For medlemmer
Illustrasjon redaksjonelle medier
Når redaksjonelle medier sliter –>

Når redaksjonelle medier mister grepet, må kommunikatører finne nye veier ut til folket. Men hvordan?