Skip header
Pressearbeid

PR-bransjen mer profesjonell

Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

Tekst: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: ISTOCK.COM
Publisert: 8. mai 2014 , Oppdatert: 8. mai 2014

Rapporten som er utført på oppdrag for Norsk Redaktørforening viser hvordan forholdet mellom journalistikken og kommunikasjonsbransjen har endret seg i de siste årene.

De viktigste funnene i rapporten:
Det har vært en kraftig vekst i PR-aktivitetene og nyere metoder.
PR-bransjen og kildene blir stadig mer profesjonelle.
Offentlig sektors informasjon har endret karakter. Store informasjonsavdelinger gjør kildene vanskeligere tilgjengelige for journalistene.
Det er påvist en ny form for byttehandel som skjer ved at PR-agenter har en større portefølje oppdragsgivere som gir dem flere virkemidler å spille på overfor mediene.

Last ned hele rapporten her (PDF).

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Toyota snudde elbilkrise til seier
Tillit og omdømme
For medlemmer
Illustrasjonsbilde av en Toyotas første elbil.
Toyota snudde elbilkrise til seier –>

Ikke bare én, men to kriser, gjorde at Toyota Norge havnet på glattisen da den første elbilen skulle lanseres.

Les Mer on Når det myldrer av målgrupper
Målgrupper
For medlemmer
Illustrasjonsbilde av stor gruppe menneske.
Når det myldrer av målgrupper –>

De som aldri har vurdert en universitetsutdannelse, er bare én av mange viktige målgrupper for Universitetet i Oslo.

Les Mer on Fikk du med disse opptakene fra Arendalsuka?
Arendalsuka screenshot
Fikk du med disse opptakene fra Arendalsuka? –>

Gikk du glipp av oss under Arendalsuka – eller syntes du det var så bra at du vil ha en reprise? Nå kan du se alt på video.