![Banner](/fagstoff/fagartikler/2014/pr-bransjen-mer-profesjonell/_/image/ac8eda4e-f364-4826-a9c4-4c8e79e2ad52:2d10c201a410f5d1fd8b89df6aa827bc447b6163/wide-1450-560/Illutstrajonsfoto%20ma%CC%8Aling.jpg)
Medierelasjoner
PR-bransjen mer profesjonell
Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.
TEKST: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN
/
FOTO: ISTOCK.COM
PUBLISERT:
8.
MAI
2014, OPPDATERT:
8.
MAI
2014
Rapporten som er utført på oppdrag for Norsk Redaktørforening viser hvordan forholdet mellom journalistikken og kommunikasjonsbransjen har endret seg i de siste årene.
De viktigste funnene i rapporten: |
Det har vært en kraftig vekst i PR-aktivitetene og nyere metoder. |
PR-bransjen og kildene blir stadig mer profesjonelle. |
Offentlig sektors informasjon har endret karakter. Store informasjonsavdelinger gjør kildene vanskeligere tilgjengelige for journalistene. |
Det er påvist en ny form for byttehandel som skjer ved at PR-agenter har en større portefølje oppdragsgivere som gir dem flere virkemidler å spille på overfor mediene. |
Siste saker
Har du lest disse?