Skip header
Pressearbeid

PR-bransjen mer profesjonell

Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

Tekst: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: ISTOCK.COM
Publisert: 8. mai 2014 , Oppdatert: 8. mai 2014

Rapporten som er utført på oppdrag for Norsk Redaktørforening viser hvordan forholdet mellom journalistikken og kommunikasjonsbransjen har endret seg i de siste årene.

De viktigste funnene i rapporten:
Det har vært en kraftig vekst i PR-aktivitetene og nyere metoder.
PR-bransjen og kildene blir stadig mer profesjonelle.
Offentlig sektors informasjon har endret karakter. Store informasjonsavdelinger gjør kildene vanskeligere tilgjengelige for journalistene.
Det er påvist en ny form for byttehandel som skjer ved at PR-agenter har en større portefølje oppdragsgivere som gir dem flere virkemidler å spille på overfor mediene.

Last ned hele rapporten her (PDF).

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on – Tenk som en toppsjef
Toppleder-kommunikasjon
For medlemmer
Thomas-Midteide-1
– Tenk som en toppsjef –>

Kommunikasjonsdirektør i Telenor, Thomas Midteide (51), har jobbet tett på fire av Norges mest markante toppledere.

Les Mer on Å selge uten å selge
Markedskommunikasjon
For medlemmer
Vinmonopolet Illu 2
Å selge uten å selge –>

— Vi skal øke kunnskapen om alkohol, ikke forbruket, sier Kristin Welle-Strand, leder for kommunikasjon i Vinmonopolet.

Les Mer on Slik ble Slakter-Tore (49) en SoMe hit
Digitale kanaler
For medlemmer
Spar Brokelandsheia
Slik ble Slakter-Tore (49) en SoMe hit –>

Eurospar er en helt vanlig dagligvarebutikk, bortsett fra at de har 130.000 følgere på Facebook.