Banner

Vestland: Podkastens kraft - fra underholdning til verdifull kommuniasjonskanal

Tirsdag 07. mai 2024 kl. 08:00 - 10:00
Sparebanken Vest, Jonvsollsgaten 2, 5011 Bergen
Pris: Gratis (medlem) , 450 (ikke-medlem)

Vi inviterer til frokostmøte hvor vi diskuterer podcast som virkemiddel til verdifull kommunikasjon.

Podcast har blitt en viktig del av moderne kommunikasjon, og noen vil kanskje si at det har endret hvordan vi deler historier, kunnskap og perspektiver. Kanalen har skapt muligheter for mer dyptgående og autentisk kommunikasjon, og det har endret landskapet for media og innholdsproduksjon

Mange bedrifter og organisasjoner kan dra nytte av podcast som en effektiv kanal for å nå sitt publikum, bygge merkevare og styrke relasjoner. I tillegg ser vi at det også kan være en effektiv kanal for å drive god internkommunikasjon.

Men, hvor begynner man?

Under frokostmøte vil Henrik Hylland Uhlving gi oss en innføring i hvordan man faktisk starter en podcast, og hva som er viktig å tenke på før man begynner. I tillegg vil vi få høre fra SPV og UIB som har gjort egne erfaringer med podcast som kanal for intern kommunikasjon og ekstern kommunikasjon.

Det blir servert enkel frokost fra klokken 08.00. Faglig innhold fra 08.30-10.00.

Under arrangementet vil Kommunikasjonsforeningen Vestland ta bilder til bruk i våre kanaler på sosiale medier, foreningens nettside og i presentasjoner.

Vi gleder oss!

Program:

1. Erfaringsdeling fra SPV om internpodcast «Praksis» v/Hanne Dankertsen, Yvonne Røysted og Marthe Berg-Olsen
2. Erfaringsdeling fra UIB om eksternpodcast «Popviten» v/ Torill Sommerfelt Ervik
3. Hvordan kommer du i gang? Praktisk informasjon om hva du bør tenke på når du skal i gang med podcast v/ Henrik Hylland Uhlving
4. Felles diskusjon om podcast som verktøy og spørsmål fra salen

På scenen får vi se:

Hanne Dankertsen, Yvonne Røysted og Marthe Berg-Olsen er kommunikasjonsavdelingen i Sparebanken Vest. I jakten på en ny måte å engasjere over 700 ansatte på 36 ulike lokasjoner i aktuelle og kulturbyggende budskap, falt valget på podcast. Nesten ett år etter lanseringen av "Praksis", forteller de om erfaringene med bruk av podcast som kanal for strategisk internkommunikasjon, hvilke tema som slår best an og hva man IKKE skal gjøre.

Torill Sommerfelt Ervik er kommunikasjonsrådgiver ved UiBs kommunikasjonsavdeling. Der arbeider hun med forskningskommunikasjon, lederstøtte og strategisk kommunikasjon. I tillegg leder og produserer hun podcasten UiB Popviten, en populærvitenskapelig podcast fra Universitetet i Bergen. Podcasten har en ny forsker med som gjest i hver episode, og tar for seg tung forskning på en lettfattelig måte. Popviten ble startet i 2019 og slipper to sesonger i året.

Henrik Hylland Uhlving er podcast-produsent med erfaring fra å produsere alt fra prisvinnende ukentlige talkshow (Norsken, svensken og dansken/NRK), til fortellende journalistikk om livet på skyggesiden av den norske velferdsstaten (Nålebyen/Bergens Tidende), samt podcaster som egentlig bare er en unnskyldning for å holde kontakten med sin beste venn (Klassereisen). På frokostmøtet snakker han om hvordan du kommer i gang? Praktisk informasjon om hva du bør tenke på når du skal i gang med podcast. Hva trenger du av utstyr? Hvilken plattform skal man velge? Hva er tips og triks? Hvordan få god lydkvalitet? Og hva er det viktigste spørsmålet du må stille deg før du setter i gang?

Pris medlemmer
Gratis
Pris Ikke-Medlemmer
450