Skip header
Etikk og samfunnsansvar

NETTKURS: Hvordan kommunisere godt når det dukker opp et varsel?

  • Onsdag 25. feb. 2026 kl. 12:00 - 13:30
  • Microsoft Teams
  • Pris: 1 799 kr for medlem, 3 999 kr for ikke-medlem
Å motta et varsel handler ikke bare om juridiske aspekter; det dreier seg også om hvordan selskapet skal kommunisere. Når en leder eller styreleder mottar en melding om avvikende atferd eller seksuell trakassering i virksomheten, er det viktig å sørge for at den juridiske prosessen er robust. Men like viktig er det at selskapet kommuniserer på rett måte.

For mange selskaper og organisasjoner er åpenhet og transparens grunnleggende prinsipper. Varslingssaker setter disse prinsippene på prøve, da arbeidsgiver må balansere hensynene til varsleren, den omvarslede og andre involverte. Samtidig har ansatte ofte et sterkt ønske om informasjon.

Om kursholderen:

Maria Østerhus Lobo har lang erfaring med intern- og eksternkommunikasjon rundt varsling. Hun har bistått mange toppledere og styreledere i håndtering av ulike typer kriser, endringer og omstillinger. Maria har god kunnskap og erfaring med hvordan dynamikken i selskaper utvikler seg i kriser, krevende situasjoner og prosesser, og hvordan dette kan utvikle seg om det blir en sak for offentligheten.

Dårlig håndtering av et varsel, sammen med utydelig kommunikasjon, øker risikoen for at berørte eller ansatte går til media. Dette legger betydelig press på arbeidsgiver, ansatte og berørte og åpner for utfall med potensielt store konsekvenser for både ansatte og virksomheten.

Så hva gjør du hvis en journalist ringer og ønsker å dekke en varslingssak i din organisasjon? Dette reiser etiske og moralske dilemmaer som må vurderes nøye. Videre kan antallet interessenter – fra kunder til eiere og styret – øke drastisk, noe som gjør situasjonen enda mer komplisert.

Dette kurset gir deg en god innføring i hvordan drive god internkommunikasjon når virksomheten mottar et varsel, og ikke minst gir den deg gode råd om hvordan dere bør håndtere journalister om varslingssaken utvikler seg til en mediesak.

Læringsmål:

  • Forstå hvor viktig kommunikasjon er i en varslingsprosess
  • Hvordan kommunisere godt rundt varsling, samtidig som du ivaretar alle involverte
  • Hvordan håndtere media i en varslingssak
  • Hvilke rettigheter og muligheter har du overfor journalister
  • Hvordan prioritere interessenter i en varslingssak

Kursinnhold:

  • Hvordan utarbeide en god intern- og ekstern kommunikasjonsplan rundt et varsel
  • Hvordan kommunisere rundt et varsel samtidig som du ivaretar alle berørte (hvordan kommunisere prosess)
  • Hvordan tenke rundt ulike scenarioer knyttet til varsling

Målgruppe:

  • Ledere i små og mellomstore virksomheter
  • Kommunikasjonsansvarlige og kommunikasjonsrådgivere

Priser og påmelding

Henter kurs og arrangementer...