Nettkurs: SEO/AEO - bli synlig i Google og ChatGPT
- Torsdag 04. des. 2025 kl. 12:00 - 15:00
- Microsoft Teams
- Pris: 2 899 kr for medlem, 4 899 kr for ikke-medlem
Etter stor pågang forrige gang, blir dette kurset nå satt opp på ny!
SEO er forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk, men hva med AEO? Jo, Answer Engine Optimization er SEO 2.0. Lær hvordan du blir synlig i Google, YouTube, TikTok og ChatGPT.
Læringsmål:
-
Kunne forstå hvordan søkemotorene “tenker” og tolker innhold ditt.
-
Lære å lage en søkeordsanalyse og bruke den aktivt i din innholdsplanlegging og daglige tekstarbeid.
-
Lære grunnleggende innholds-prinsipper og tekstoptimalisering for web.
-
Få innsikt i hvordan SEO, AEO, innholdsmarkedsføring og ekstern omtale (PR) henger sammen
Kursinnhold:
SEO er forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. AEO står for Answer Engine Optimization, som er det nye begrepet mange nå bruker.
Google er Norges mest brukte søkemotor og trafikk fra Google er ofte den viktigste trafikkildene til nettsteder for bedrifter, men stadig mer søk flyttes til AI-verktøy som ChatGPT.
På kurset om SEO og AEO lærer du om søkemotoroptimalisering og viktigheten av å skape godt innhold som svarer til det kundene dine søker etter. Du lærer om innhold, metadata, søkeordsanalyser og nyttige metoder for å lykkes med bedre synlighet i Google og ChatGPT.
Smakebiter fra agendaen:
- God historiefortelling tuftet på innsikt fra Google
- Trender innen SEO og AEO akkurat nå
- Hva påvirker det organiske søkeresultatet i verdens største søkemotor og i AI-verktøy som ChatGPT?
- Samspillet mellom SEO, AEO, innhold og sosiale medier
- ChatGPT, Gemeni, TikTok og YouTube som søkemotorer
- AI sin påvirkning på søk – og innhold laget av kunstig intelligens
- Endringer på søkesiden til Google, som er tilpasset måten folk søker på nå
Målgruppe:
- Store og små virksomheter
- Markedsansvarlige
- Kommunikasjonsansvarlige
- Webredaktører
- Alle som skriver for web eller planlegger innhold
- Deg som ønsker å holde deg oppdatert innen SEO og kunstig intelligens
Kim Nygaard, senior digital rådgiver i kommunikasjonsbyrået Færd.
Tidligere jobbet Kim som leder for innhold og synlighet i merkevare- og kommunikasjonsbyrået Metro Branding og har vært ekspert på SEO i verdens ledende Performance Marketing-byrå, iProspect. Han har også flere års erfaring med digital markedsføring fra kundesiden.
Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.