Nettkurs: Presseetikk for kommunikatører
- Tirsdag 13. feb. 2024 kl. 12:00 - 14:00
- Teams
- Pris: 2 399 kr for medlem, 4 399 kr for ikke-medlem
Eva Sannum er grunnlegger og partner i Sannum & Bergestuen.
Når virksomhetens omdømme er truet, kan kommunikasjonen med mediene fort bli svært krevende. Vi går gjennom Vær Varsom-plakaten (VVP) og viser hvordan pressens etiske regler også kan hjelpe oss til å bedre forstå hvordan man kan få gjennomslag, eller kreve ekstra hensyn. Hva har du krav på. Hva har du ikke krav på?
Læringsmål:
- Forstå hva som gjør at pulsen slår fort hos journalister og redaktører
- Forstå hvilke regler pressefolk må forholde seg til, som skal sørge for at de ikke får overtenning (Vær Varsom-plakaten)
- Lære hvorfor er disse reglene også er et godt rammeverk også for oss som jobber med/mot media.
Kursinnhold:
Vi går gjennom VVPs fire kapitler, med forklaringer og eksempler som viser hvordan pressens etiske regler også kan hjelpe medienes kilder å bedre forstå hvordan man kan få gjennomslag, eller kreve ekstra hensyn. Hva har du krav på. Hva har du ikke krav på?
Kapittel 1: Pressens samfunnsrolle
Kapittel 2: Pressens integritet og troverdighet
Kapittel 3: Journalistisk adferd og forholdet til kildene
Kapittel 4: Publiseringsregler
Kurset avsluttes med 10 konkrete råd til «kommunikasjournalister» som kanskje bryter ned noen fordommer mot journalister, og kanskje gjør det lettere å forstå hvorfor mediene er kritiske til «spinn» og rene «PR-innslag»
Målgruppe:
Kurset egner seg for «Kommunikasjournalister»: Kommunikasjonsfolk som jobber opp mot pressen, og derfor bør lære seg å tenke som pressens journalister.
Kursholder:
Eva Sannum er grunnlegger og partner i Sannum & Bergestuen.
Eva har ledet og drevet prosesser for strategi, PR, konseptutvikling og produksjon av kreative og digitale løsninger i 20 år, for både private og offentlige virksomheter. Parallelt var hun representant for allmennheten i Pressens Faglige Utvalg i 14 år, og etter det medlem i Presseforbundets Kildeutvalg, som i 2019 utredet behovet for tydeliggjøring av kapitlet i Vær Varsom-plakaten som omhandler håndtering av pressens kilder. Eva har tidligere vært partner i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese og jobbet ti år i Try/Apt Reklamebyrå. Med bakgrunn som både tekstforfatter, kreativ leder og rådgiver, gir hun i dag råd til ledere og virksomheter i skjæringspunktet mellom PR og marketing.
Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.