Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Illustrasjonsbilde av aviser til venstre og bilde av Eva Sannum til høyre.

Nettkurs: Presseetikk for kommunikatører

  • Tirsdag 13. feb. 2024 kl. 12:00 - 14:00
  • Teams
  • Pris: 2 399 kr for medlem, 4 399 kr for ikke-medlem

OM KURSHOLDER

Eva Sannum er grunnlegger og partner i Sannum & Bergestuen.

Når virksomhetens omdømme er truet, kan kommunikasjonen med mediene fort bli svært krevende. Vi går gjennom Vær Varsom-plakaten (VVP) og viser hvordan pressens etiske regler også kan hjelpe oss til å bedre forstå hvordan man kan få gjennomslag, eller kreve ekstra hensyn. Hva har du krav på. Hva har du ikke krav på? 

Læringsmål:

  • Forstå hva som gjør at pulsen slår fort hos journalister og redaktører
  • Forstå hvilke regler pressefolk må forholde seg til, som skal sørge for at de ikke får overtenning (Vær Varsom-plakaten)
  • Lære hvorfor er disse reglene også er et godt rammeverk også for oss som jobber med/mot media.

 

Kursinnhold:

Vi går gjennom VVPs fire kapitler, med forklaringer og eksempler som viser hvordan pressens etiske regler også kan hjelpe medienes kilder å bedre forstå hvordan man kan få gjennomslag, eller kreve ekstra hensyn. Hva har du krav på. Hva har du ikke krav på? 

Kapittel 1: Pressens samfunnsrolle 

Kapittel 2: Pressens integritet og troverdighet 

Kapittel 3: Journalistisk adferd og forholdet til kildene 

Kapittel 4: Publiseringsregler 

Kurset avsluttes med 10 konkrete råd til «kommunikasjournalister» som kanskje bryter ned noen fordommer mot journalister, og kanskje gjør det lettere å forstå hvorfor mediene er kritiske til «spinn» og rene «PR-innslag»

 

Målgruppe:

Kurset egner seg for «Kommunikasjournalister»: Kommunikasjonsfolk som jobber opp mot pressen, og derfor bør lære seg å tenke som pressens journalister.

 

Kursholder:

Eva Sannum er grunnlegger og partner i Sannum & Bergestuen.

Eva har ledet og drevet prosesser for strategi, PR, konseptutvikling og produksjon av kreative og digitale løsninger i 20 år, for både private og offentlige virksomheter. Parallelt var hun representant for allmennheten i Pressens Faglige Utvalg i 14 år, og etter det medlem i Presseforbundets Kildeutvalg, som i 2019 utredet behovet for tydeliggjøring av kapitlet i Vær Varsom-plakaten som omhandler håndtering av pressens kilder. Eva har tidligere vært partner i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese og jobbet ti år i Try/Apt Reklamebyrå. Med bakgrunn som både tekstforfatter, kreativ leder og rådgiver, gir hun i dag råd til ledere og virksomheter i skjæringspunktet mellom PR og marketing. 


Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.

Priser og påmelding