Nettkurs: Google søkemotoroptimalisering (SEO)
Kim Nygaard, senior digital rådgiver i kommunikasjonsbyrået Færd.
Tidligere jobbet Kim som leder for innhold og synlighet i merkevare- og kommunikasjonsbyrået Metro Branding og har vært ekspert på SEO i verdens ledende Performance Marketing-byrå, iProspect. Han har også flere års erfaring med digital markedsføring fra kundesiden.
På dette digitale halvdagskurset får du en innføring i SEO, slik at dine kunder kan finne virksomheten din i Google.
Læringsmål:
- Kunne forstå hvordan søkemotorene “tenker” og tolker innhold ditt.
- Lære å lage en søkeordsanalyse og bruke den aktivt i din innholdsplanlegging og daglige tekstarbeid.
- Lære grunnleggende innholds-prinsipper og tekstoptimalisering for web.
Kursinnhold:
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Google er Norges mest brukte søkemotor og trafikk fra Google er ofte den viktigste trafikkilden til nettsteder for bedrifter. På SEO-kurset lærer du om søkemotoroptimalisering og viktigheten av å skape godt innhold som svarer til det kundene dine søker etter. Du lærer om innhold, metadata, søkeordsanalyser og nyttige metoder for å lykkes med bedre synlighet i Google.
Smakebiter fra agendaen:
- God historiefortelling tuftet på innsikt fra Google
- Trender innen SEO akkurat nå
- Hva påvirker det organiske søkeresultatet i verdens største søkemotor
- Samspillet mellom SEO, innhold og sosiale medier
- TikTok og YouTube som søkemotorer
- AI sin påvirkning på søk – og innhold laget av kunstig intelligens
- Endringer på søkesiden til Google, når AI-integreringen i Google straks kommer for fullt
Målgruppe:
- Store og små virksomheter
- Markedsansvarlige
- Kommunikasjonsansvarlige
- Webredaktører
- Alle som skriver for web eller planlegger innhold
Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.