Skip header
Strategi og måling

Kurs: Strategisk planlegging og måling av kommunikasjon

  • Torsdag 27. nov. kl. 09:00 - Fredag 28. nov. kl. 16:00
  • Scandic Nidelven, Havnegt. 1-3, Trondheim
  • Pris: 11 999 kr for medlem, 13 999 kr for ikke-medlem

Slik viser du verdien av kommunikasjon
Det er ikke mulig å vise verdien av kommunikasjon uten en god kommunikasjonsstrategi med smarte mål. Det er også umulig å lage en god kommunikasjonsstrategi uten en god og tydelig virksomhetsstrategi. Du kan lære å rydde opp i dette og samtidig bli en strategisk kommunikasjonsrådgiver som viser effekten av engasjerende og effektivt kommunikasjonsarbeid.

På dette kurset lærer du derfor om hva som skal til for å lage en god virksomhetsstrategi og hvordan kommunikasjonsstrategien bør formes etter denne. Du lærer også hvordan du best planlegger strategisk, definerer tydelige kommunikasjonsmål og målekriterier, og hvordan du viser effekten og verdien av kommunikasjonsjobben.

Som grunnlag brukes:
- Barcelonaprinsippene 4.0
- AMECs integrerte rammeverk
- Modell for smarte mål
- Flere intuitive modeller du kan bruke i egen kommunikasjonsavdeling

Målet er at du skal lære å jobbe tydeligere, smartere og mer med det som faktisk er riktig og viktig.

Pensumet er omfattende, og kurset er intenst med en kombinasjon av teori, metoder og mange praktiske og realistiske oppgaver. Vi evaluerer også din virksomhetsstrategi og kommunikasjonsstrategi opp mot det vi lærer på kurset.

Sentrale emner
- Hvordan strategien, kommunikasjonsstrategien og handlingsplaner kan forbedres med struktur, smarte mål, bedre planlegging, standardiserte evalueringer og rapportering til ledelsen.
- Hvordan prioritere hva som er det viktige og riktige kommunikasjonsarbeidet – og hvordan forankre dette hos ledelsen.
- Hvordan unngå å måtte gjøre formålsløse forventinger og bestillinger fra organisasjonen.
- Hvordan oversette virksomhetsstrategien til kommunikasjonsstrategi gjennom bruk av målhierarki og smarte målsettinger.
- Hvordan bruke AMECs integrerte rammeverk for evaluering og måling av effekt.
- Hvordan synliggjøre verdien av kommunikasjonsarbeidet.

Læringsmål
Du lærer å bruke metoder på norsk som er effektive for å:
- Bygge strategi, kommunikasjonsstrategi og handlingsplan
- Prioritere oppgavene og formulere smarte mål
- Målstyre og synliggjøre effekten av kommunikasjonsarbeidet

Målgruppe
Alle kommunikatører i både privat og offentlig sektor.

Praktisk info
Prisen inkluderer ikke eventuell overnatting.

Om kursholderen:

Svein Inge Leirgulen

Svein Inge jobber som kommunikasjonsdirektør for Tekna og er tidligere styreleder i Kommunikasjonsforeningens sentralstyre. Han er er nå medlem av Kommunikasjonsforeningens etiske råd og leder for nettverk for kommuniksjonsdirektører i medlemsorganisasjoner.

Priser og påmelding

Medlem
11 999 kr

Som medlem får du alltid rabattert pris.

Ikke medlem
13 999 kr

Kurset er åpent for alle, men du har to valg:

  • Meld deg på uten å være medlem.
  • Bli medlem og få rabatt fra første stund. Melder du deg inn samtidig som du melder deg på får du arrangementet til medlemspris. Medlemskap koster 2150 kr i året. Melder du deg inn etter januar trekker vi fra månedene som har gått.

Les mer om medlemskap

Henter kurs og arrangementer...