Pris: 2 499 kr for medlem, 4 649 kr for ikke-medlem
Når virksomhetens omdømme er truet, kan kommunikasjonen med mediene fort bli svært krevende. Vi går gjennom Vær Varsom-plakaten (VVP) og viser hvordan pressens etiske regler også kan hjelpe oss til å bedre forstå hvordan man kan få gjennomslag, eller kreve ekstra hensyn. Hva har du krav på? Hva har du ikke krav på?
Læringsmål:
Forstå hva som gjør at pulsen slår fort hos journalister og redaktører
Forstå hvilke regler pressefolk må forholde seg til, som skal sørge for at de ikke får overtenning (Vær Varsom-plakaten)
Lære hvorfor er disse reglene også er et godt rammeverk også for oss som jobber med/mot media.
Om kursholderen:
Eva Sannum er grunnlegger og partner i Sannum & Bergestuen.
Eva har ledet og drevet prosesser for strategi, PR, konseptutvikling og produksjon av kreative og digitale løsninger i 20 år, for både private og offentlige virksomheter. Parallelt var hun representant for allmennheten i Pressens Faglige Utvalg i 14 år, og etter det medlem i Presseforbundets Kildeutvalg.
Kursinnhold:
Vi går gjennom VVPs fire kapitler, med forklaringer og eksempler som viser hvordan pressens etiske regler også kan hjelpe medienes kilder å bedre forstå hvordan man kan få gjennomslag, eller kreve ekstra hensyn. Hva har du krav på. Hva har du ikke krav på?
Kapittel 1: Pressens samfunnsrolle
Kapittel 2: Pressens integritet og troverdighet
Kapittel 3: Journalistisk adferd og forholdet til kildene
Kapittel 4: Publiseringsregler
Kurset avsluttes med 10 konkrete råd til «kommunikasjournalister» som kanskje bryter ned noen fordommer mot journalister, og kanskje gjør det lettere å forstå hvorfor mediene er kritiske til «spinn» og rene «PR-innslag»
Målgruppe:
Kurset egner seg for «Kommunikasjournalister»: Kommunikasjonsfolk som jobber opp mot pressen, og derfor bør lære seg å tenke som pressens journalister.