SEO-kurs - Innføring i Google søkemotoroptimalisering
Kim Nygaard, senior digital rådgiver i kommunikasjonsbyrået Færd.
Tidligere jobbet Kim som leder for innhold og synlighet i merkevare- og kommunikasjonsbyrået Metro Branding og har vært ekspert på SEO i verdens ledende Performance Marketing-byrå, iProspect. Han har også flere års erfaring med digital markedsføring fra kundesiden.
På dette digitale halvdagskurset får du en innføring i SEO, slik at dine kunder kan finne virksomheten din i Google.
Læringsmål:
- Kunne forstå hvordan søkemotorene “tenker” og tolker innhold ditt.
- Lære å lage en søkeordsanalyse og bruke den aktivt i din innholdsplanlegging og daglige tekstarbeid.
- Lære grunnleggende innholds-prinsipper og tekstoptimalisering for web.
Kursinnhold:
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Google er Norges mest brukte søkemotor og trafikk fra Google er ofte den viktigste trafikkilden til nettsteder for bedrifter. På SEO-kurset lærer du om søkemotoroptimalisering og viktigheten av å skape godt innhold som svarer til det kundene dine søker etter. Du lærer om innhold, metadata, søkeordsanalyser og nyttige metoder for å lykkes med bedre synlighet i Google.
Sentrale emner:
Innføring i søkemotor-optimalisering
-
Hva er SEO og hvorfor er det så viktig å tenke på når man utvikler nettsider og skriver tekster?
Slik fungerer Google
-
Forstå hvordan søkemotorene “tenker” og tolker innhold ditt
Innhold, tekst og content marketing
-
Lær grunnleggende innholds-prinsipper og tekstoptimalisering for web
-
Viktigheten av unikt innhold
-
En kikk på vanlige tabber
-
Tagging av bilder og video
Nettstedets struktur
-
Hva du bør tenke på når innholdet ditt kategoriseres og legges på web
-
God bruk av interne lenker
-
Kritiske suksessfaktorer ved overgang til nye nettsider eller endringer på eksisterende.
Riktig bruk og valg av søkeord
-
Hvordan avdekke hva kunder ”googler” når de er på jakt etter det du kan tilby
-
Lær å lage en søkeordsanalyse, og å bruke den aktivt i din innholdsplanlegging og daglige tekstarbeid
Teknisk SEO
-
Grunnleggende tekniske SEO-prinsipper
AI og SEO
-
AI sin påvirkning på søk
Målgruppe:
- Store og små virksomheter
- Markedsansvarlige
- Kommunikasjonsansvarlige
- Webredaktører
- Alle som skriver for web eller planlegger innhold
Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.