

Strategi – Slik lager du smarte mål og viser verdien av kommunikasjon
Dette kurset er utviklet for kommunikasjonsavdelinger og målet er å løfte hele teamets kompetanse på strategi og måling.
Vi tilbyr nå skreddersydde kompetansehevende kurs til kommunikasjonsavdelinger. Kursene kan tilpasses deres behov i egen avdeling og de kan gjennomføres i deres lokaler, eller annet egnet sted.
Ta kontakt for mer informasjon på kurs@kommunikasjon.no
Kurset er delt opp i tre moduler, med varighet fra to til fire timer. Vi anbefaler at de kjøres over en periode. Da får dere kan teste ut kunnskapen fra en modul i praktisk arbeid, før dere tar neste modul.
Modul 1: Smarte mål
Varighet: 3-4 timer
I denne modulen får dere innføring i hvordan dere lager sylskarpe virksomhetsmål og kommunikasjonsmål – og som kan måles.
Det er svært vanskelig å vise verdien av kommunikasjon uten en god kommunikasjonsstrategi med smarte mål. Med smarte mål er det også tydelig hva sluttresultatet skal bli. Slik unngås også unødvendige forventninger og formålsløst arbeid.
Mange oppgaver i kurset gjør at du får mengdetrening på målformulering.
Modul 2: Strategisk hierarki
Varighet: 2 timer
Det er utfordrende å lage en god kommunikasjonsstrategi uten en god og tydelig virksomhetsstrategi. Lær om hvordan strategier kan bygges og hvordan du lager strukturerte hierarki av kommunikasjonsmålene.
På denne måten kan dere bli strategisk ekommunikasjonsavdeling som både har en strategisk måte å jobbe på og som kan vise effekten av engasjerende og effektivt kommunikasjonsarbeid.
- Hvordan prioritere hva som er det viktige og riktige kommunikasjonsarbeidet – og hvordan forankre dette hos ledelsen.
- Hvordan unngå å måtte gjøre formålsløse forventinger og bestillinger fra organisasjonen.
Praktiske oppgaver baseres på egen virksomhetsstrategi.
Dere bør være i stand til å lage smarte kommunikasjonsmål før denne modulen gjennomføres.
Modul 3: Kommunikasjonseffekt
Varighet: 3-4 timer
I denne modulen lærer dere å bruke AMEC sitt rammeverk for planlegging og måling av kommunikasjonsarbeidet.
Dere får innføring i hvilke måleparametere som viser effekt på kanal, respons, målgruppe, samfunn og virksomhet. Dere lærer også om hvordan dere synliggjør verdien av det dere har oppnådd i avdelingen.
Dere bør være i stand til å lage smarte kommunikasjonsmål før denne modulen gjennomføres.
Flere oppgaver trener dere til å planlegge systematisk og måle de riktige tingene underveis til endelig mål er oppnådd.
Svein Inge jobber som kommunikasjonsdirektør for Tekna og er tidligere styreleder i Kommunikasjonsforeningens sentralstyre.
Han er er nå medlem av Kommunikasjonsforeningens etiske råd og leder for nettverk for kommuniksjonsdirektører i medlemsorganisasjoner.
Han har holdt kurs i strategi og måling i en årrekke og har oversatt AMEC-metoden til norsk.

Info
Pris etter avtale
Pris på kurset avhenger av antall deltakere og hvor mange moduler dere velger å kjøre for avdelingen.
Bestill kurs
Ønsker du å bestille kurset eller har spørsmål, ta kontakt med oss på kurs@kommunikasjon.no