Banner

Vestland - Fagdag: KI, aktuelt, omdømme, samfunnsbygging

Onsdag 16. okt. 2024 kl. 09:00 - 16:00
Grand selskapslokaler, Nedre Ole Bulls plass 1, 5012 Bergen
Pris: 2290 (medlem) , 3490 (ikke-medlem)

Onsdag 16. oktober 2024 inviterer vi til faglig påfyll og mingling i Grand selskapslokaler midt i Bergen sentrum.

Årets tema er kommunikasjon i en verden av KAOS! Vi har et kaotisk verdensbilde rundt oss med krig og konflikter, et kaotisk valg i USA, inntog av kunstig intelligens som påvirker arbeidshverdagen vår, økonomisk krise i flere bransjer, samt politikere og andre ledere som truer med å kutte i kommunikasjonsstaben.

I alt kaoset blir kommunikasjon stadig viktigere for å bygge et godt omdømme og en tydelig samfunnsrolle. Konteksten påvirker utviklingen av faget, og ny teknologi gir oss nye muligheter.

Program

 

Oppmøte og registrering

08.30-09.00 Registrering av deltakere. Velkommen til Fagdagen!

 

Kommunikasjonens rolle i demokratiet – hva betyr det?

I en tid hvor tilliten til institusjoner er under press, spiller kommunikasjonsbransjen en avgjørende rolle i å fremme en opplyst offentlig samtale. Men bidrar vi alltid til å styrke tilliten, eller undergraver vi den i jakten på gjennomslag?

Til å utforske problemstillingene knyttet til bransjens ansvar i demokratiet, og hvordan vår tilnærming påvirker tillit og åpenhet har vi fått med oss

  • Anne Line Grepne, Kommunikasjonsdirektør ved UiB
  • Svein Inge Leirgulen, Kommunikasjonsdirektør i Tekna og leder av sentralstyret i Kommunikasjonsforeningen
  • Olaf Erlend Gundersen, Kommunikasjonsdirektør i Bergen kommune

Samtalen ledes av Lene Bergmann, sentralstyremedlem i Kommunikasjonsforeningen og daglig leder i Mannheimer.

 

Fra Scenekunst til samfunnsbygger

Kommunikasjonsansvarlig Martine Berg Olsen gjør oss kjent med Fargespill som samfunnsaktør, med fokus på hvordan de bruker kommunikasjon for å skape tilhørighet, påvirke holdninger og bygge broer.

Hun forteller hvordan de formidler mangfold, utfordrer fordommer, og når ut til publikum på en inkluderende måte. Innlegget viser hvordan kulturprosjekter kan være kraftfulle verktøy i samfunnsbygging gjennom strategisk og etisk kommunikasjon.

 

Hvorfor er unge menn så vanskelige å nå?

I en tid hvor én av fem gutter mellom 15 og 25 år sier de stoler mer på alternative kilder enn landsdekkende medier, og nesten halvparten føler de ikke kan uttrykke sine meninger fritt – hva betyr dette for kommunikasjonen vår?

Hvordan kan vi skape tillit og nå ut til en gruppe som føler seg urepresentert i mediene og oversett av politikerne?

Til å diskutere hvordan vi bedre kan forstå og kommunisere med unge menn i dagens samfunn har vi fått med oss

  • Tove Botn, markedsdirektør i Opinion
  • Lars-Erik Christophersen, TikToker for Mental Helse Ung
  • Martin Jonsterhaug, gruppeleder Fremskrittspartiet Bergen
  • Marius Solberg, kreativ leder Mothership Stories

 

Fra gresk til muntlig

Må forsikring være helt gresk for folk flest? Kan et forsikringsselskap i det hele tatt ha en personlighet? Vil språket du bruker påvirke hva kundene føler for merkevaren din? Og hva i all verden er et stemmeleie?

Tekstforfatter Jan Frode Instefjord Christensen og CRM Manager Erlend Yndestad fra Tryg Forsikring viser hvordan språk kan bidra til å skape bedre kundeopplevelser og tydelige merkevarer.

 

Derfor er vi en av Norges strengeste kommuner på Meta

Før sommeren ble det besluttet at Bergen kommune skulle slette alt av personopplysninger, som bilder, video og kommentarer i alle sine Meta-kanaler. Samtidig vil og skal kommunen være der bergenserne er med engasjerende innhold. Hvordan er det mulig?

Fagleder for personvern Stine Sandvik Eilertsen og nyhetsredaktør og redaksjonsleder Ann-Kristin Loodtz orienterer om hvorfor grepene er tatt, hvordan kommunen jobber med Facebook i dag og hvordan dette påvirker kommunens kommunikasjon.

 

Kampen om sannheten

Hva er sant, og hva er løgn? Hvilke kilder kan vi stole på?

Strategisk sjef i Media City Bergen, Magnus Hoem Iversen, deler hvordan Prosjekt Reynir tar i bruk ny teknologi i kampen mot desinformasjon og falske nyheter.

Disse KI-verktøyene bør kommunikasjonsrådgiveren kunne

Global leder og senior teknologirådgiver Fredrik Sætre fra Microsoft Norge forteller om
KI-verktøyene han mener vi får mest gevinst av i jobben.

 

Tips og triks for KI

Over 165 000 følger KI-ingeniør Kristian Fagerlie gjennom YouTube-kontoen All About AI. Kristian viser de nyeste triksene for promting som vil gjøre arbeidsdagen din bedre.

Hvordan skal Sbanken vinne tilbake tillit?

Fusjonskommunikasjon er ingen spøk, når historien om to av landets mest kjente banker skal samles til én felles vei videre. Noen knall og fall har det blitt. Hvordan går det nå? Julia C. Stelzer Norberg og Lene Parlevliet forteller hvordan Sbanken skal vinne tilbake tilliten.

 

Slik fikk vi alle til å bli rørlegger

Hvordan bryte det stereotypiske bilde folk har av yrket, og samtidig få flere unge til å velge rørleggerfaget? Det var oppdraget da Apriil PR, i samarbeid med Rørentreprenørene Norge startet rekrutteringsprosjektet "Bli Rørlegger". Bjørn J. Sørheim-Queseth, partner og rådgiver i Apriil PR forteller om hvordan de har jobbet, og dele resultatene av kampanjen.

 

KomVest prisen

Hvem stikker av med historiens første KomVest pris? Vi hedrer en person eller virksomhet som har gjort en forskjell gjennom strategisk og faglig solid kommunikasjon i Vestland. Fagjuryen har bestått av:

  • Heidi Tofterå Slettemoen, Kommunikasjonssjef i Frende
  • Tor H. Halvorsen, Kommunikasjonssjef i Voss herad
  • Jan Kåre Austrheim, Kommunikasjonsleder i Skatteetaten
  • Gudrun Sylte, Kommunikasjonsleder ved Bjerknessenteret

 

Mingling, bobler og fingermat

16.00-18.00 Vi avslutter dagen med en uformell sammenkomst i salongen.

Pris medlemmer
2290
Pris Ikke-Medlemmer
3490