Banner
PR-PRAT

Klar for tidenes kjedeligste nyttårforsett?

Kommunikasjonsforeningen feirer 75 år. Det gir oss anledning til å se fremover. Derfor oppfordrer jeg deg her til tidenes kjedeligste nyttårsforsett, som vil gi deg et lykkelig arbeidsår.  

SKREVET AV

Svein Inge Leirgulen. Styreleder i Kommunikasjonsforeningen. Kommunikasjonsdirektør i Tekna.

Det er mange oppfatninger om hva en kommunikatør jobber med. Selv har jeg vært i bransjen i over 30 år og fulgt Kommunikasjonsforeningen like lenge. I løpet av disse årene er det ett tema som har gått igjen, nemlig at vi ofte føler oss misforstått, eller at ledelsen ikke forstår strategisk kommunikasjon. 

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Invitert for sent

Derfor får vi ofte bestillinger og forventninger som vi mener er helt på jordet. Hvem har ikke fått krav fra konsernsjefen om å lage en video, eller følt på at en gørrkjedelig artikkel ut på nettsiden? Dessuten blir kommunikasjonsavdelingen involvert alt for sent i prosesser, gjerne siste dagen før informasjon om viktige endringer skal deles. Kjenner du deg igjen? 

Årsaken er at vi gjerne blir sett på som en produksjonsavdeling hvor innhold bestilles og lages. Ikke som en strategisk ressurs. 
Svein Inge Leirgulen

I «Nordic communications report» analyserer Kommunikasjonsforeningen sammen med BI, noen av de aller viktigste oppgavene og trendene fremover. Blant annet må virksomhetsstrategien kobles med kommunikasjonsarbeidet. Det spås også at toppledelsene fremover vil komme til å forstå verdien av godt kommunikasjonsarbeid. 

Inn i sirkelen

Etter å ha holdt kurs for mange hundre, og foredrag for flere tusen, så vet jeg at temaet om strategisk og verdifull kommunikasjon engasjerer bransjen veldig. Det er positivt, men krever at vi faktisk jobber som en strategisk funksjon og ikke som en ren produksjonsavdeling.  

Så hvordan gjør vi det i praksis? 

Her kommer det kjedelige nyttårsforsettet inn: Det viktigste du og kollegene dine bør love hverandre ved årsskiftet, er å droppe all kreativitet den første uken. Sett dere i en lesesirkel, analyser og forstå virksomhetsstrategien. Tegn opp strategiens målhierarki. Dette er hundre prosent systematikk. 

Samfunnsansvar og etikk
Mye kommunikasjon og lite strategi?
Les mer

Problemer og muligheter

Strategisk kommunikasjon handler om noe så enkelt som å levere på virksomhetsstrategien. Det er jo her forventningene, prioriteringene og retningen er beskrevet. 

Bruk derfor anledningen i det nye året til å finne de relevante bestillingene, virksomhetsproblemene – eller mulighetene - som du skal levere på. Dernest planlegger og prioriter du, lager smarte kommunikasjonsmål, finner måleindikatorer og beslutter hvordan du skal rapportere målinger tilbake til ledelsen om hvordan du har vært med på å oppnå strategiske mål. Jeg vet det kan være vanskelig og komplisert, men det er gøy når det svinger! Og det funker. 

Mindre arbeidspress

Noen av de positive effektene er at du reduserer formålsløse bestillinger, det uoversiktlige og abstrakte blir konkret, og det blir lettere å prioritere og styre ressurser. Ad-hoc kommer sjeldnere. Mandatet blir tydeligere og arbeidspresset mindre. 

Jeg vet også at ledelsen etter hvert vil endre synet på hva kommunikasjonsavdelingen leverer, nemlig strategisk kommunikasjon der du er med på å skape positiv verdi for virksomheten. 

PS! Hovedtemaet til Kommunikasjonsdagen 10. april er nettopp strategisk kommunikasjon. Og, det arrangeres jevnlig todagers kurs. Ses der! 

Lykke til med nyttårsforsettet og vær med på å feire bransjen gjennom hele 2024. 


Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.