Banner
Medierelasjoner

Slik fikk verden øynene opp for Under

Restauranten Under fikk omtaler i rundt 560 medier verden over samme uke som planene ble lansert. Hvordan fikk de til det?

FAKTA
Factbox image

Gaute Ubostad åpner i april 2019 restauranten Under ved Lindesnes, sammen med broren Stig Ubostad. (Foto: Mari Mellum)

En av Under-gründerne, Gaute Ubostad, kom til Kommunikasjonsforeningens arrangement under Arendalsuka for å fortelle om profileringen av restauranten og innsalget til mediene. Medier over hele verden viste bilder og omtale av den spesielle restauranten ved Lindesnes, tegnet av Snøhetta. Det endte i alt fra dekning i Playboy til invitasjon fra CNN.
 
– Nøkkelen til medieoppmerksomheten tror jeg er at vi har tatt det langt i alle de tre dimensjonene mat, arkitektur og marinbiologi. Dimensjoner utenom det vanlige på flere felt tror vi pirrer interessen, sier Ubostad og utdyper:
 
– Hadde vi ikke skilt oss så ut med arkitekturen, hadde ikke restauranten fått samme oppmerksomhet i det hele tatt. I tillegg er miljøene som forsker på havet her i Norge, med på prosjektet. Og når det gjelder maten – vi skal ha en stjerne i Guide Michelin, vi skal ikke leke restaurant.

Snøhetta som døråpner

Internasjonalt har kombinasjonen av arkitektur og marinbiologi vakt mye oppmerksomhet. I Norge, derimot, var det nesten bare arkitekturen og Snøhetta som vakte interesse.

Presseklipp fra norske og internasjonale medier, om restauranten Under.
Medieinteressen har vært enorm både i Norge og internasjonalt.

Det hjalp selvsagt også på medieinteressen at Snøhetta sto som avsender ut mot mediene.
 
– Deres navn som åpnet opp i begynnelsen. De har et navn som er kjent internasjonalt. De visste dessuten hvilke journalister som dekker arkitektur, mat og reise og kontaktet dem direkte.
 
Materialet pressen fikk tilsendt var en pressemelding, samt illustrasjoner laget av MIR.
 
– Vi brukte både tid og penger også på denne delen, for å få det bra, sier Ubostad.

Bilder, historier og eksklusivitet

Er det så noe å lære for alle dem som ikke har hverken et unikt restaurantkonsept eller et bygg av Snøhetta, men likevel ønsker internasjonal oppmerksomhet? I panelet som var tilstede for å diskutere global markedsføring, ble flere elementer trukket frem. Visuelt sterke bilder var et av dem:
 
– Mediene dro mye av lasset i starten, men så tok det jo av i sosiale medier. Her har bildemateriellet dratt mye. Hadde bildene vært dårlige, hadde dere ikke fått i nærheten av den oppmerksomheten. Kombinert med utformingen av restauranten: En undervannsrestaurant er i seg selv ikke så spektakulært. Det spektakulære er at det er en enorm steinblokk som ser ut som den bare har falt ned i vannet, sier Frank Langva, spesialrådgiver i Innovasjon Norge.

Illustrasjon av restauranten Under, som ligger delvis over og delvis under havoverflaten.
Illustrasjonsbildene har mye av æren for den store oppmerksomheten både i redaksjonelle medier og sosiale medier, mener Frank Langva i Innovasjon Norge. (Foto: MIR og Snøhetta)

– Det handler også om å fortelle historier, mener Johannes Fjose Berg fra Trigger.

– Under har allerede en magisk historie. Man får ofte den oppmerksomheten man fortjener, og da hjelper det jo å ha laget noe som er drit imponerende. Andre må skape historier: artige historier, ekte historier, eller magiske historier. Da hjelper det med kreativitet, overraskelseselementer – og det visuelle. Særlig kombinasjonen film og musikk har gjort det lettere å skape virale suksesser, mener PR-rådgiveren fra Trigger.

At restauranten har åpnet for booking allerede nå, tre kvart år før åpningen, mener Langva var et smart grep:

– Det har skapt en følelse av eksklusivitet, og av at man må kjappe seg. Det spiller på vår frykt for å gå glipp av noe, og er kjempeeffektivt både for å få bestillinger og for å få oppmerksomhet.

Nøkkelen til lokal oppmerksomhet

Hva med navnet, som kan tolkes og brukes på mange måter?
 
– Jeg vet ikke hvem som kom på det. Det kom opp i en workshop med Snøhetta, og det eneste jeg vet, er at det ikke var meg, ler Gaute Ubostad.
 
Samme dag som han gjestet Kommunikasjonsforeningen, mottok han og broren, som sammen står bak Under, Sparebanken Sørs Næringspris 2018 for sitt pågangsmot, sin kreativitet og gjennomføringsevne. De to brødrene eier fra før blant annet Lindesnes Havhotell og Rosfjord Strandhotell, i tillegg til å være deleiere i Sørlandsbadet.
 
– Noe av det som har gitt oss mye omtale i lokalmedia, er at vi kobler lokale leverandører og kompetansemiljøer med internasjonale, forteller restaurant-gründeren.

Bygningen til restauranten Under senkes ned i havet
Flere av de norske mediene sendte direkte da restaurantbygningen ble senket på plass i sommer. (Foto: Hjort Media)