Nye personvernregler utsatt
De nye reglene for personvern blir likevel ikke innført 25. mai 2018. Reglene trer i kraft i Norge tidligst i juli, melder Datatilsynet.
De nye reglene for personvern, GDPR (general data protection regulation), har vært mye omtalt frem mot den planlagte innføringen 25. mai 2018.
Norske virksomheter får imidlertid litt bedre tid på seg til å oppfylle de nye kravene til behandling av persondata og informasjon om dette.
I følge Datatilsynet trer de nye reglene i kraft i Norge tidligst i juli - muligens senere.
Utsettelsen kommer av at personvernforordningen først må ha trådt i kraft i EØS-avtalen. Det forutsetter igjen at EU har ferdigbehandlet EØS-komiteens beslutning, og at alle EØS/EFTA-landene har vedtatt komitebeslutningen og opphevet eventuelle konstitusjonelle forbehold, skriver Datatilsynet.
PR-prat: "Hvorfor er personvern viktig for kommunikatører?"
1: Bedrifter får større ansvar for personvern 2: Opplysninger skal ikke brukes til nye, uforenlige formål Personopplysninger skal kun behandles der det finnes et tydelig spesifisert formål. Dersom man ønsker å behandle personopplysninger til andre formål enn de var innhentet for, må man forsikre seg om at det nye formålet er forenlig med det gamle. 3: Nye rettigheter for borgere 4: Et klart språk og krav til åpenhet 5: Personvernombudet blir mer sentralt 6: Gjelder for større geografisk område 7: Nasjonale datatilsyn plikter å samarbeide og utveksle informasjon Kilde: DatatilsynetHva blir nytt med GDPR?
Virksomheter får utvidet sin plikt til å selv vurdere personvernkonsekvenser ved behandling av personopplysninger.
Rettigheten til å få behandlingen begrenset, retten til dataportabilitet, retten til å motsette seg en behandling, og rettigheter til å motsette deg profilering og automatiserte avgjørelser.
Informasjon om registrering og behandling av personopplysninger skal gis på en klar og tydelig måte, og ikke gjemmes bort i en personvernerklæring.
Flere virksomheter enn i dag vil plikte å opprette ombud.
Behandlingsansvarlige som er registrert utenfor EU, men som tilbyr varer og tjenester til EU-borgere, vil bli omfattet av det nye regelverket. Plikter å samarbeide internasjonalt
De nasjonale datatilsynene får videre fullmakter til å ilegge sanksjoner. Datatilsynet kan gi gebyrer på opptil fire prosent av en virksomhets årlige omsetning.
Siste saker
Har du lest disse?