Banner
Teknologi og digital kommunikasjon

Ny sesong av Kommunikasjonspodden!

Denne uken starter tredje sesong av Kommunikasjonspodden, podkasten der Eirik Bergesen og gjester diskuterer ulike temaer og problemstillinger innenfor kommunikasjonsfaget.

FAKTA:
Factbox image

Kommunikasjonspodden. En podkast om rollen kommunikasjon spiller i samfunnet.

Alle episodene er tilgjengelig på Spotify, Apple podcast, Castbox og Google Podcasts.

- Da vi startet opp Kommunikasjonspodden i fjor vår, var det i første omgang med én sesong på planen. Vi startet opp fordi koronasituasjonen gjorde fysiske debatter og treff umulig, samtidig som vi fikk økonomisk støtte fra Fritt Ord. Det er veldig moro at mottagelsen har vært så god at vi nå er i gang med sesong tre, sier Mari Mellum, redaktør for Kommunikasjonspodden.

Hver episode har i snitt hatt over tusen nedlastinger så langt. Etter de 12 første episodene hadde podkasten totalt over 14 000 nedlastninger. Denne uken starter altså tredje sesong opp, og fremover slippes en ny episode hver tredje uke.

Den første sesongen handlet mest om krisekommunikasjon og koronakommunikasjon. Sesong to gikk bredere og tok for seg overordnede temaer som grønn kommunikasjon, endringskommunikasjon, kunstig intelligens og politisk retorikk.

Eirik og Christina.jpg
Kommunikasjonsdirektør ved Folkehelseinstituttet, Christina Rolfheim-Bye, og medieforsker Øyvind Ihlen ved UiO, er blant dem som har gjestet Kommunikasjonspodden.

 

- Nå i tredje sesong kommer vi til å gå litt dypere til verks igjen. Blant temaene vi jobber med, er hvordan kommunikasjonsfolk kan arbeide med bærekraftsmålene, hva krenkeproblematikken gjør med samfunnsdebatten, og hvordan man får gjennomslag som lobbyist digitalt.

Kommunikasjonspodden er en podkast om hvilken rolle kommunikasjon spiller i ulike deler av samfunnet, og både kommunikasjonsfolk, politikere, retorikere, teknologer og forskere har vært blant gjestene så langt.

Jeg gleder meg veldig til å fortsette jakten på samtidens mest spennende kommunikasjonsutfordringer og selv å lære mer.
Eirik Bergesen

- Tanken vår er at de som selv jobber med kommunikasjon har nytte av å høre om konkrete case, ny utvikling og ekspertenes refleksjoner, samtidig som andre interesserte får innsyn i hvordan kommunikasjonsarbeid foregår og hvordan strategisk kommunikasjon brukes av ulike aktører, forteller Mellum. 

Også programleder Eirik Bergesen gleder seg til å gå i gang med den nye sesongen.

- Litt spøkefullt sagt er idet ikke alle prosjekter jeg jobber med som alltid er like logiske. Men dette har vært det fra start. Alle saker og alle institusjoner har et kommunikasjonsperspektiv. Og ofte er tenkningen gjort på bakrommet, så det åpner for at vi går bak kulissene i temaene vi tar opp. Det er fascinerende å få rom til å lete fram både gode og aktuelle caser og de faglige spørsmålene de reiser, sier Bergesen.

- Jeg gleder meg veldig til å fortsette jakten på samtidens mest spennende kommunikasjonsutfordringer og selv å lære mer, avslutter han.

Har du fått med deg de 12 første episodene av Kommunikasjonspodden?

Vil du annonsere? Ta kontakt med susanne@kommunikasjon.no.

Har du innspill til gjester eller temaer? Send en e-post til tips@kommunikasjon.no.