Banner
KI og digital kommunikasjon

Hva gjør vi med jobbens Facebook-side, nå?

Hverken Datatilsynet eller Forbrukerrådet kan gi råd om hvordan vi kan forhindre at Meta bruker det vi har publisert på jobbens sider og grupper på FB til KI-trening.

Flere brukere har nå fått advarsel om nye vilkår. Meta vil nemlig trene opp den kunstige intelligensen på dine og mine bilder, innlegg og kommentarer. Alle som har konto i Metas kanaler, har rett til å protestere mot denne bruken av personopplysninger. 

Flere medlemmer har tatt kontakt med oss for å be om råd. Kommunikasjonsforeningen har derfor i flere dager prøvd å finne ut hvordan våre medlemmer kan forhindre Meta fra å bruke bilder, videoer og tekster publisert på bedriftskontoer til KI-trening. Vi tok kontakt med Datatilsynet og Forbrukerrådet. Ingen av de kunne fortelle om det er mulig, eller gi konkrete råd om hvordan man kan reservere virksomhetene. Vi har også blitt kontaktet av riksdekkende medier, som heller ikke har klare svar. 

Den største utfordringen er at personvernsvilkårene er knyttet opp til personlige brukere. For å få tilgang til skjemaer som lar deg reservere deg, må du derfor være logget inn som privatperson. Det er fortsatt ikke tydelig hvordan dette kan løses for innhold delt på bedriftssider. Vi jobber videre med å hente inn konkrete råd, og arrangerer en Faglig frokost for å diskutere temaet. 

Har du funnet ut hvordan man kan reservere bedriften mot bruk? Vi vil gjerne høre fra deg på post@kommunikasjon.no!

Hjelp oss å sortere fagstoff
Les mer