Hva gjør du når Brennpunkt ringer?
I vinter kom NRK Brennpunkt med en dokumentar om norsk eldreomsorg som skapte furore. Nå får du hele historien på Høstseminaret.
Hva gjør du som kommunikasjonsarbeider, når pressen en dag har avslørt forhold du selv ikke er kjent med?
For kommunikasjonssjef i Bydel Alna, Torill Gulbrandsen, ble dette en realitet. Selv med over 20 års erfaring innen mediehåndtering, følte hun en viss frykt da telefonen ringte fra NRK Brennpunkt. De hadde avdekket kritikkverdige forhold hos hjemmetjenesten i Alna.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Ville la NRK gjøre jobben sin
- Det var en vanskelig situasjon, og vi endte opp med en tre-delt rolle. Kommunikasjon opererte som medierådgivere for organisasjonen, samtidig som vi forsøkte å åpne organisasjonen for at NRK skulle kunne gjøre jobben sin. Vi spilte også en rolle ivaretakelsen og omsorgen rundt de berørte medarbeiderne, sier Torill Gulbrandsen.
Programmene førte til en nasjonal debatt om eldreomsorg. Men hva ble konsekvensene bak kulissene hos Oslo kommunes kommunikasjonsstab?
Byrådsavdeling for helse, eldre og innbyggertjenester kommer også til Høstseminaret. De forteller hvilke interne og eksterne kommunikasjonsbehov som oppstod som følge av saken.
Innblikk i redaksjonens arbeid
Hvordan jobber gravejournalister, og hva er deres samfunnsoppdrag? Hvilke vurderinger ligger bak metodevalg og vinklinger? Etter presentasjonen fra Oslo kommune, får vi historien fra NRK Brennpunkts redaksjons side.
De vil snakke om presseetikk, bruken av skjult kamera, imøtegåelse og kommunikasjonen med bydel Alna.