Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Strategi og måling

Kommunikasjonsavdelingene kan skape mer verdi

Hva skaper kommunikasjonsfunksjonen for virksomheter? Resultatene fra European Communication Monitor viser at det finnes en rekke utviklingsmuligheter for kommunikasjonsavdelingene.

Teskt: ALEXANDER BUHMANN, ØYVIND IHLEN OG PEGGY SIMCIC BRØNN   |  Foto: HANDELSHØYSKOLEN BI
Publisert: 26. juni 2018

Hvilken plass har kommunikasjon i organisasjoner? Dette er på mange måter kommunikasjonsyrkets modenhetstest. Verdier skapes gjerne ved at kommunikasjonsavdelingen tilbyr toppledelsen verdifull innsikt, er velintegrert og på linje med virksomhetens strategi. Videre er effektiv ledelse en klar forutsetning.

Resultatene fra spørreundersøkelsen European Communication Monitor (ECM) som var klare 13. juni, tyder på at det er rom for forbedring langs alle disse dimensjonene.

Verdier skapes gjerne ved at kommunikasjonsavdelingen tilbyr toppledelsen verdifull innsikt, er velintegrert og på linje med virksomhetens strategi.

Ledelsen kunne vært bedre informert

Digitaliseringen har skrudd opp tempoet og volumet informasjon leveres i. Det å velge ut hva som er relevant og ikke, er avgjørende. Toppledere betegner dette som et viktig bidrag til virksomheters suksess. En kjerneoppgave for kommunikasjonsfolk er dermed å holde beslutningstakere og interne interessenter informert.

Resultatene fra ECM viser at kommunikasjonsavdelingene fortsatt har en snever definisjon av slik utvelgelse og tilrettelegging. Nærmere bestemt fører deres oppfattelse til at de legger vekt på å overvåke massemedier og sosial medier, framfor å vurdere tema, interessenter, omdømme, merkevarer eller suksessindikatorer.

Mens nesten 90 prosent av kommunikasjonsavdelingene og -byråene i Europa gir informasjon til toppledelse eller klienter, så er det langt fra alle som betrakter dette som en viktig oppgave. Nærmere 65 prosent av respondentene er enige, men nærmere 18 prosent erklærer at de er uenige. Et flertall av praktikerne (68 prosent) mener det å gi informasjon også øker deres anseelse i virksomheten. En litt mindre gruppe synes det gir muligheter til å posisjonere enheten (57 prosent). Ikke overraskende mener seks av ti at betydningen av dette vil øke.

De legger vekt på å overvåke massemedier og sosial medier, framfor å vurdere tema, interessenter, omdømme, merkevarer eller suksessindikatorer.

Informasjonen som framskaffes er imidlertid først og fremst knyttet til ‘output’, slik som mediedekning og omtale i sosiale medier. Mer sofistikerte innsikter fra spørreundersøkelser, bakgrunnsundersøkelser om tema eller interessenter, eller måling av resultater som omdømme, er langt sjeldnere vare. Børsnoterte selskaper og offentlige virksomheter skiller seg imidlertid positivt ut, sammenliknet med frivillige organisasjoner og selskaper som ikke er notert på børs.

Sliter med den strategiske forbindelsen

ECM-undersøkelsen viser at kommunikasjonsbransjen fremdeles baler med å knytte forbindelsen mellom kommunikasjonsmål og aktiviteter på den ene siden og de overordnede målene for organisasjonen på den andre. I de siste årene som undersøkelsen har vært gjennomført har dette temaet ligget i toppsjiktet.

Årets utgave viser at praktikere i Europa tror det også vil dominere de tre kommende årene. Særlig de norske respondentene løfter fram dette. I land som Tyskland, Sveits, Irland og Portugal er derimot digitalisering helt på topp av de uløste utfordringene.  I Norge havner imidlertid dette temaet på fjerdeplass.

Ny utvikling i forskning om evaluering og verdiskaping ved hjelp av kommunikasjon kan kanskje bidra i denne sammenhengen til å få fram den strategiske forbindelsen.

Kan ikke nok om visuell kommunikasjon
Sosiale medier og mobiltelefoner dytter oss i en visuell retning. Kommunikasjonsbransjen er imidlertid ikke skodd for løpet.
Les mer om Kan ikke nok om visuell kommunikasjon

Må være integrert for å være effektiv

For å være effektiv må kommunikasjonsfunksjonen være helt og holdent integrert i sin organisasjon. Dette er et klart funn fra forskningen som har tatt for seg hva som skal til for å lykkes med kommunikasjon. En av de viktigste forutsetningene for dette igjen, er effektivt lederskap.

ECM-undersøkelsen viser til interessante funn i så måte. Mens nærmere 77 prosent av respondentene hevder at deres toppleder forstår verdien av kommunikasjon, så er det bare 58 prosent som sier at de øvrige lederne har samme oppfattelse.

 Samtidig forhindrer det likevel ikke kommunikasjonstoppene fra å ha et høyt selvbilde. Et selvbilde som ikke står helt i stil med det karakterkortet de får fra sine underordnende. Topplederne gir seg selv karakter 5,51 (av 7), mens øvrige spurte mener det skorter litt på visjon og lederevne og gir karakter 4,83 (av 7).

FAKTA: European Communication Monitor

Den største internasjonale undersøkelsen om strategisk kommunikasjon

Nær 3100 europeiske respondenter

EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association) og European Association of Communiaction Directors (EACD) står bak undersøkelsen, som er støttet av PRIME research og Fink & Fuchs.


Alexander Buhmann er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI; nasjonal samarbeidspartner for ECM

Øyvind Ihlen er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo; medlem av ECMs faglige råd

Peggy Simcic Brønn er professor ved institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI; nasjonal samarbeidspartner for ECM; og eder for BI Centre for Corporate Communication
 

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Hva skjer i 2025?
Digitale kanaler
For medlemmer
Illustrasjonsfoto av krystallkule ute i naturen.
Hva skjer i 2025? –>

Vi har kikket inn i krystallkula og sakset fra trendrapportene.

Les Mer on Fredagsstafetten med Arne Lutro
Portrett Arne Lutro.
Fredagsstafetten med Arne Lutro –>

I årets første fredagsstafett blir vi bedre kjent med kommunikasjonsdirektøren i Vest politidistrikt.

Les Mer on Vet du hva emojiene betyr?
Målgrupper
For medlemmer
Vet du hva emojiene betyr? –>

Bruker du smilefjes og andre emojier i kommunikasjonsjobben? Da bør du kjenne målgruppen din godt.