Skip header

Fredagsstafetten med Øystein Schmidt

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Øystein Schmidt som er Head of Communications i SAS Norge. <br>

Publisert: 26. juni 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

Den begynner for alvor å sige inn idet jeg står og kutter opp paprika, agurk og annet til fredagstacoen – der jeg er selvskreven texmex-kokk. Litt utpå kvelden er det godt mulig jeg lirker en rød amerikaner ut fra vinskapet og finner frem en kvalitets-TV-serie sammen med min bedre halvdel. Da er helgen for alvor innviet.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

Jeg bruker KI/AI hver eneste dag til sparring på språk, budskap og ikke minste oversetting. I tillegg lider jeg av «Kan Ikke Fatte Meg i Korthet»-syndromet, og da er det bra å ha KI der som kan «kill darlings» og holde meg i ørene. Nå sist brukte jeg KI til å lage en sammendrag av en lengre rapport til Norges-sjefen i SAS, forut for et intervju han skulle på.  

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

Være enda mer ærlig om hva vi kommunikatører faktisk driver med. Det henger nok et mystikkens slør over bransjen – iallfall deler av den – men det er jo svært få av oss som jobber som «spindoktorer» i politikken innenfor Ring 1 i Oslo. Det sagt; jeg opplever ikke i min hverdag at omgivelsene generelt sett har lite tillit til mitt virke. Så her er det nok forskjeller innenfor samme sfære.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

Jeg syns forbrukerøkonomene vi har her til lands møtes med ufortjent mye skepsis, spesielt fra deler av pressen. Som tidligere kommunikasjonsdirektør i Danske Bank her i Norge så jeg selv hvor hardt vår egen profil på dette feltet, den gang Thea Olsen, jobbet for å få kompliserte budskap til å virke forståelige for alle. Og for mange kan de rådene og ideene de presenterer ha mye å si for privatøkonomien!

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

Absolutt! Gjort på en riktig måte bidrar emojis til å gjøre innhold levende, hakket mindre høytidelig og ikke minst morsomt – i de tilfellene det er åpning for dette. Min favoritt er den artige med partyhatt og fløyte 🥳– tett etterfulgt av den som smiler hjertelig med stjerneøyne 🤩

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

Tidlig da jeg startet som journalist var det en kollega som sa til meg at jeg alltid burde være nysgjerrig på nye ting, alltid prøve å lære fra andre, uansett hvem det måtte være. Det har jeg forsøkt å ta med meg gjennom de jobbene jeg har hatt. Videre hadde jeg en dyktig leder en gang som hadde «Done is better than perfect» tatovert på armen. I en hverdag som til tider er svært hektisk syns jeg også det kan være en god huskeregel av og til.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

Dere burde absolutt intervjue Stian Arnesen, kommunikasjonsdirektør i Intrum Skandinavia. Vi jobbet sammen i Danske Bank i flere år og Stian er en uredd, utrolig flink og uortodoks leder – i tillegg til å være en fyr man alltid ender opp med å le sammen med.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

«Fortell om et øyeblikk tilbake i tid som potensielt kunne ha bikket din jobbkarriere i en annen retning, men der du landet på begge beina til slutt.» 

Og da svarer du?

Som praksiselev hos TVNorge i 2003 skulle jeg lage en reportasje der jeg gjorde korte intervjuer av kjente nordmenn. Jens Stoltenberg hadde ekstremt dårlig tid, men sa likevel ja til en prat. Like etter intervjuet fant jeg ut at nykommer-Schmidt hadde glemt å skru på mikrofonen under intervjuet! Da kunne jeg 1) gå tilbake til redaksjonen som han fyren som tabbet seg ut med Jens Stoltenberg eller 2) banke på Jens’ dør og be ham pent om å bruke enda mer av sine knappe tid på unge meg. Jeg valgte sistnevnte, og Jens sa noe motvillig ja!