Skip header
Henrik Lennertzen, Sannum & Bergestuen
Henrik Lennertzen, Sannum & Bergestuen

Fredagsstafetten med Henrik Lennertzen

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Henrik Lennertzen, som er junior kommunikasjonsrådgiver i Sannum & Bergestuen.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: SANNUM & BERGESTUEN
Publisert: 28. august 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

Helgen begynner allerede fredag ettermiddag, ingen tvil om det. Det å komme hjem, slenge fra seg PC-veska og glede seg til å for en gangs skyld ikke har på vekkerklokke er kanskje det aller beste. Nevnte jeg forresten at jeg er B-menneske?

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

Å lage en oppsummering av hvilke medier som var først ute med å identifisere både offer og gjerningsperson etter drapet på Kampen. Vi har tilgang på Retriever og kan gjøre gode søk her også, men i denne sammenhengen var det lettere og kjappere å ty til AI.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

Hovedpunktene er å spille med åpne kort og, i kommunikasjonsfagets ånd, drive opplysningsarbeid. Dette behøver ikke være svære kampanjer og fakkeltog utenfor Stortinget, men å svare hver gang en eller annen politiker uten arbeidserfaring slår seg vrang. Jeg tror det er viktig at vi kommunikasjonsfolk er «de voksne» i debatten og gjør det vi er best på: å komme med et tydelig, konkret budskap.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

Nå måtte jeg tenke meg om. Men kommunikasjonsarbeidet rundt å få folk til å vaksinere seg for COVID-19 er jo uten tvil noe som gjorde en forskjell i folks hverdag. Og det at folk vaksinerte seg gjør at kommunikasjonstiltakets resultat er relativt målbart, for eksempel sammenliknet med estimatet for når Norge kunne fjerne smitteverntiltakene.

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

Så klart! 😎 Jeg jobber jo med sosiale medier 🤓 Da er emojis en naturlig del av jobbhverdagen 😇 Jeg har mange favoritter i emoji-biblioteket, men den siste tiden har jeg falt litt pladask for denne kombinasjonen: 🫵😎 Den kan gjerne brukes i stedet for den sagnomsuste tommel opp-emojien, som kan virke krass. Et eksempel: «Herlig! Da har vi en knallbra plan 🫵😎»

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

Å fortsette å være nysgjerrig! Det er alfa omega i bransjen. Hvorfor velger denne personen å uttale seg på den måten? Hva er resultatet? Hva hadde blitt resultatet om vedkommende hadde svart noe annet? Dødsspennende! Og når det gjelder sosiale medier: Hvorfor trender dette? Og hvordan kan man gå fra å være trendy til å bli trendsetter?

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

Ola Eloranta! Han har nettopp blitt fungerende kommunikasjonsdirektør i NHO Geneo, i tillegg til at han er en rå fotballspiller på Idrettskommetene. Siden han er fersk i stillingen, har han sikkert mye spennende synspunkter; hvis han har tid.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

Hva som er beste måten å opparbeide seg et godt renommé, både som kommunikasjonsrådgiver og i bransjen generelt? Er det noen som jobber aktivt for dette eller er det noe som kommer av seg selv gjennom oppdrag for kunder?

Og da svarer du?

Jeg er fersk i gamet, men det viktigste for meg er å alltid sørge for å levere. Og gjerne networke på si. Det skader ikke å være litt hyggelig i blant, uten at det naturligvis skal være påtatt.

Henrik Lennertzen (24)

Stilling: Junior kommunikasjonsrådgiver, Sannum & Bergestuen

Tidligere jobber verdt å nevne: SoMe-ansvarlig i TV 2, samt på realitykonseptene «Skal vi danse» og «Good Luck Guys»

Utdanning: Bachelor i PR, kommunikasjon og media fra Høgskulen i Volda, samt årsstudium i samfunnsøkonomi ved UiO