Banner
Strategisk kommunikasjon

Nærmere makta med digitalt lobbyarbeid

- Aktører fra andre fylker har lavere terskel for å komme i kontakt nå, sier stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde (H).

Hvordan foregår egentlig lobbyarbeid nå som alt er digitalt? Og hvordan får du gjennomslag for din sak? 

I den siste episoden av Kommunikasjonspodden, «Fra Stortinget til Zoom», får du lobbytips fra både lobbyisten og politikeren. Hør episoden her, eller les tipsene nederst:


Stortingsrepresentant og leder for Oslo Høyre, Heidi Nordby Lunde (bildet over), forteller hvordan kontakten med lobbyister har foregått i pandemien, når treff på Stortinget eller på kafeen på hjørnet har vært vanskelig eller umulig.

- Fra å ha en full kalender nesten ut året, ble den omtrent hvit som en tundra rundt den 12. mars i fjor. Både med møter og reisevirksomhet. Det tok litt tid før folk kom seg på Teams og andre digitale plattformer. Men nå er man nesten tilbake til normalen, hvor man kan sitte hele dagen i møter med ulike folk og grupperinger og få innspill, forteller hun.

Selv om politikerne er på en digital flate, er de ikke politikere 24/7.
Karsten Nielsen

Norsk studentorganisasjon, kjent som dyktige lobbyister, snudde seg kjapt da korona traff Norge.

- Vi begynte allerede kvelden den 13. mars. Da begynte vi med den digitale påvirkningen - med SMS og til og med Facebook-meldinger - til vi nå sitter ukentlig i møter med departement og statsråd, sier kommunikasjonsrådgiver Karsten Nielsen – og sikter selvsagt til digitale møter.

Podkaststudio
Norsk Studentorganisasjon er kjent som gode lobbyister. Kommunikasjonsrådgiver Karsten Nilsen (i midten) forteller hvorfor, i Kommunikasjonspodden.

Større nærhet digitalt

En fordel med digitalt lobbyarbeid er at folk andre steder enn i Oslo lettere får møter med makthaverne.

- Statsråden vår hadde frokost med studentene våre i Lillehammer. Da kunne han sitte på sitt kontor og spise den frokosten, istedenfor å kjøre til Lillehammer. Jeg tror at nærheten til politikere og beslutningstakere helt klart vil bli bedre med den digitale verden, sier Nielsen, og får støtte av Nordby Lunde:

- Jeg vet at politikere og aktører fra andre fylker, som tidligere tok en dagstur til Oslo for å snakke med statsråden, nå har en lavere terskel for å komme i kontakt. Det blir også kortere og mer effektive møter. Så vi har endret måten vi har dialog på.

Det er nok mye mer strukturert, åpent og mulig å få innsyn i enn det mange er klar over.
Heidi Nordby Lunde

Høyre-politikeren håper disse fordelene ved det digitale lobbyarbeidet fortsetter etter pandemien. Samtidig ønsker hun de fysiske samtalene tilbake. Ulempen digitalt er at de mister den uformelle praten og får dårligere muligheter til å bygge relasjoner og tillit.

- Du får heller ikke den ikke-verbale inputen på hvordan folk reagerer. Og stemningen i rommet – det mister man, påpeker Nordby Lunde.

Digital lobbyvirksomhet kunne potensielt vært mer transparent enn den fysiske, men det mener hun ikke den er.

- Kanskje en gang i fremtiden, men svaret er nok nei, enn så lenge. I hvert fall jeg som stortingsrepresentant – de har ikke innsyn i mine Teamslogger eller sms-er eller e-post. Men til statsrådene og regjeringsapparatet kan man jo be om innsyn.

Strategisk kommunikasjon
Bruker du lobbymøtet riktig?
Les mer

Vil avmystifisere

Lobbyarbeid er imidlertid ikke så mystisk som mange tror, mener de begge. Nielsen foretrekker å bruke ordet "påvirkning".

- Om man forsøker å få lagt kunstgress på Sagene eller flytte 11 milliarder på statsbudsjettet, er det påvirkning man driver med. Som ofte kan være en god samtale - for å nå et mål.

Heidi Nordby Lunde mener det politiske miljøet selv har vært med på å bygge opp myter knyttet til lobbyisme.

- Men for å være helt ærlig: Det er nok mye mer strukturert, åpent og mulig å få innsyn i enn det mange er klar over, mener Høyre-politikeren.

- Det er lett å komme i kontakt med en mail, en telefon eller i møter. Vi trenger den inputen. Vi må forstå hva folk er opptatt av, hva er problemene for denne næringen? Og noen ganger er det også for å forstå: hvordan kommer opposisjonen til å treffe oss? ler stortingsrepresentanten.

Hun legger til at de sammen kan komme frem til løsninger som ingen av partene har tenkt på tidligere.

- Det er den største verdien av lobbyisme for meg.

 

Strategisk kommunikasjon
Fra brannslukking til langsiktig lobbyarbeid
Les mer

10 lobbytips

Heidi Nordby Lunde, stortingsrepresentant (H):

1. Vær blid og positiv. Gi gjerne politikerne ros for det som er gjort bra og det som fungerer.

2. Vær konkret og konstruktiv. Vit hvilken post i statsbudsjettet du ønsker å få gjort noe med, og hva som ikke trenger å prioriteres.

3. Vær godt forberedt. Les partiprogrammene. Vit hva vi har sagt om saken før.

4. Snakk til alle partier. Gå bredt ut, og få tilbakemelding fra alle.

5. Tilpass kommunikasjonen. Snakker du med Høyre, bruk ord som «enkeltindivid» og «privat næringslivs interesser». Snakker du med Arbeiderpartiet, bruk ord som «solidaritet» og «fellesskap».

 

Karsten Nielsen, Norsk studentorganisasjon:

1. Ta kontakt! Send en mail. Norske politikere er gode til å svare, til å vise videre, og til å fortelle de som ikke er så rutinerte om hvordan prosessene foregår.

2. Vær engasjert! Bruk folk som brenner for saken, og som representerer seg selv, i møte med politikerne.

3. Tenk på timingen! Selv om politikerne er på en digital flate, er de ikke politikere 24/7. Vi jobber mye med å finne ut når vi skal påvirke.

4. Kjenn saken din! Du må kunne saken din - og forstå de politiske prosessene.

5. Tenk langsiktig! Ha stamina. Nå endelig har vi fått 11 måneders studiestøtte - det arbeidet startet vi med for 16 år siden.

 


Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fysisk bok styrket varemerket hos unge

Les Mer
Språk og retorikk

Nettverk trumfer patos

Les Mer