Bryt mønsteret
I en travel kommunikasjonshverdag er det lett å skli inn i autopilot – særlig med KI. Men hvordan bevarer vi det faglige håndverket, energien og strategien underveis?
Miriam Follesø Utdannet retoriker.

Overrask målgruppen
Når du jobber frem budskapene, prøv å finne en vinkling eller formuleringer som overrasker mottagerne. Litt sånn: «den så jeg ikke komme» som etterlatt inntrykk. Det kan forsterke sannsynligheten for at budskapet blir husket, og skaper et brudd i strømmen av informasjon.
Utfordre deg selv
Eksempel: Du skal inn i et møte og drøfte ideer til hvordan synliggjøre en viktig sak for bedriften. Skape oppmerksomhet med troverdighet. Del et ark i to, og skriv først hvordan du vanligvis ville gått frem faglig. Deretter snur du helt om og speiler din egen strategi.
Hva mangler den? Hva er det målgruppen er opptatt av om dagen, og hvordan flette det inn i bedriftens budskap, uten at det blir påtatt? Hva ville du sagt til deg selv om du skulle slakte din egen kommunikasjonsstrategi? Bruk svarene til å starte på nytt. Bryt mønsteret.
Lag en inspirasjonscase for kolleger
Finn et eksempel på budskapsformidling du synes skiller seg ut i markedet. For eksempel visuelt, innholdsmessig eller hvordan en spesifikk kanal er brukt. Begrunn for deg selv hva som fanger din oppmerksomhet med casen. Del den med kollegaer uten å avsløre din analyse, og kall inn til et møte der de deler sine vurderinger. Hva kan dere lære av casen? Hva gjør denne bedriften annerledes enn dere? Hvorfor og hvordan?
Deretter utfordrer du en kollega til å velge neste case, og innkalle til neste møte. Det trenger ikke ta lang tid eller være ofte, men det stopper autopiloten og tvinger frem ny energi der faglige blikk bryner seg på hverandre.
Skriv for konkurrenten
Plukk ut en konkurrent eller noen som står for det motsatte av din organisasjon. Se for deg at de er din nye oppdragsgiver og at du skal skrive et leserinnlegg med tre argumenter som fremmer deres sak. Hvordan legger du vekk egne fordommer i skriveprosessen? Ville du gjort en like god jobb for de, som der du jobber i dag? Be en kollega om input på teksten. Er det realistisk at konkurrenten kunne publisert dette?
Denne øvelsen skjerper sansene og styrker evnen til å sette seg inn i andre gruppers ståsted og tankesett. Du blir også mer bevisst eget ståsted og moralsk kompass.
Ansvarliggjør bruken av KI
Hent frem en tekst du er fornøyd med, der du ikke har brukt kunstig intelligens. Lim den inn i et KI-verktøy og be om en forbedret versjon basert på målgruppen du har valgt for din tekst.
Ble teksten bedre? Hvis ja, hvorfor? Hva kan du lære av KI uten å være avhengig av verktøyet neste gang du skriver? Hvis det ikke funket, hva gjør at KIs versjon ble verre? Hvordan avslører du at teksten har fått støtte av kunstig intelligens? Hva ville du selv tenkt hvis du som leser kunne avsløre at det var brukt KI, uten at det var opplyst om det?
Våg å være uenig
Faglig integritet handler om å aktivt gi kvalifiserte råd. Tenk på en situasjon der du har vært faglig uenig, uten å si fra. Skriv ned argumentene du hadde og aldri presenterte.
Hvorfor sa du ikke noe i situasjonen? Hva skal til for at du vil våge å si fra neste gang? Tenk om dine perspektiver ville utgjort en forskjell i resultatet? Hva ville du sagt til en kollega som ikke delte sine innspill? Øv på å si fra, og ta initiativ til en samtale med din leder eller den du sist var uenig med. Luk bort det som eventuelt går på egne følelser og ikke er konstruktiv kritikk. Det gjør ikke noe om eksempelet du tenkte på er utdatert, læringen eldes aldri. Det kalles utvikling!
Kompetansemangfold
Gjør til slutt en kartlegging av kompetansen dere har i kommunikasjonsavdelingen. Hva savner dere? Hvordan kan dere få tak i det? Mangler dere ressurser, sjekk om det finnes faglitteratur, gratis frokostmøter eller bruk Linkedin til å komme i kontakt med personer for en digital fagprat.
Kanskje noen vil komme på et møte hos dere og dele litt av sin spisskompetanse, som en trening? I vår bransje ser mange på nettverksbygging som en verdi i seg selv. Ofte er det ikke så mye som skal til.
Bryt mønsteret. Lykke til!