Banner
PR-PRAT

Vi møtes i ringen

Kjære kommunikasjonsfolk har mange navn: Vi er rådgivere, markedsførere og kommunikatorer eller kommunikatører. Og nå er vi sannelig også promotorer eller promotører.

SKREVET AV:

Erlend Lønnum. Kommunikasjonsrådgiver i Språkrådet og redaktør for Språknytt. Blogger fast på PR-prat.

En promotor er blant annet, ifølge ordbøkene,

  1.  en som driver med markedsføring (promosjon)
  2.  en som tar initiativ og kommer med nye ideer
  3.  en som arrangerer boksekamper

Som kommunikasjonsmann er jeg åpenbart mest det første. Også vi offentlig ansatte har en markedsføringsjobb å gjøre. Vi markedsfører budskapet vårt, tjenestene våre, politikken og visjonen vår – på vegne av arbeidsgiveren. Ofte er «produktene» våre gratis. De er ikke alltid lette å «selge» av den grunn.

De fleste av oss liker vel å tro at vi også er det andre: Vi er fulle av gode ideer og kommunikasjonstiltak, og vi holder høyt tempo og er innovative. Men det var vi vel som gode, gamle kommunikasjonsrådgivere også – man trenger ikke et nytt navn for å følge med i tiden.

Og noen er også det tredje – kanskje særlig ringrevene* blant oss? Vi slåss for at nettopp vårt budskap skal vinne kampen om oppmerksomheten. Vi som jobber i det offentlige og skal selge inn lover og regler, rettigheter og plikter, hevder oss vel sjelden i tungvektsklassen.

Vi slåss for at nettopp vårt budskap skal vinne kampen om oppmerksomheten.
Erlend Lønnum

Vi må ofte gå noen runder, og det blir sjelden knockout.

Årets beste tilbud: språklige rettigheter

Selv er jeg primært en språkformidler – eller språkpromotor, om du vil: Jeg er en kommunikasjonsrådgiver som markedsfører godt og riktig språk og språklige rettigheter.

Nå er det elleville dager i denne bransjen, og i dag har jeg et uslåelig tilbud til alle språkbrukere i Norge: Den nye språkloven er i handelen. Språklige rettigheter er gratis, og de er nå fritt tilgjengelige i Språkrådets nye nettbutikk på språklov.no. Løp og kjøp!

Språk og retorikk
Norsk språk har fått sin egen språklov
Les mer

Og det er mer: Rådgivere, markedsførere, kommunikatorer, promotorer og andre formidlere finner flere godbiter i hyllene våre. På språklov.no kan du fylle handlenettet med kortreiste avklaringer av hva språkloven betyr for deg i din jobbhverdag, smakfulle tips til gode språktiltak for virksomheten din og hardtslående argumenter for hvorfor språkarbeidet er viktig.

Hvorfor er det lønnsomt for virksomheten å kommunisere klart, korrekt og tilpasset målgruppen?

Det har vi kommunikatorer alltid visst: Uten et klart språk som er tilpasset målgruppen, fungerer rett og slett ikke markedsføringen.

Årets hardeste kamp: interne prioriteringer

Vi vet at toppledere ikke alltid prioriterer språkarbeidet høyt nok i virksomhetene sine. Det kan gi språkforkjemperen på arbeidsplassen ekstra tøffe kamper i ringen. Støtteapparatet er ikke alltid det beste.

Vi som er opptatt av språk, kan endelig slå i bordet med en språklov som plasserer et tydelig ansvar hos ledelsen i virksomhetene. Lederne har nå en lovfestet plikt til å drive systematisk språkarbeid. Slå den!

Lederne har nå en lovfestet plikt til å drive systematisk språkarbeid. Slå den!
Erlend Lønnum

Det er altså ingen grunn til å kaste inn håndkleet.

* Lurer du på hva som ligger bak ordet ringrev? Det er så velkjent at reven er lur, at vi har uttrykket «lur som en rev». Det må vi ha i tankene når vi skal finne ut hva «ringrev» betyr. Ringen det er snakk om her, er ikke noen egentlig ring, men en boksering. Grunnen til at det heter «boksering», må være at bokseringen en gang i tiden har vært ringformet. En «ringrev» betydde altså opprinnelig ‘erfaren bokser’.

Omdømme
Klart språk lønner seg
Les mer


Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.

Siste innlegg

Har du lest disse?