Masterstipend til oppgave om kunstig intelligens
Ida Guldvog er tildelt Kommunikasjonsforeningen årlige masterstipend på 30 000 kroner. Hun vil se nærmere på hvordan kunstig intelligens påvirker bransjen vår.
VIL FORSTÅ KI: Ida Guldvog vil se nærmere på hvordan kunstig intelligens påvirker kommunikasjonsbransjen
– Oppgaven min skal gå nærmere inn på hvordan kunstig intelligens påvirker innholdsproduksjon i kommunikasjonsbransjen, og hvilke etiske problemstillinger vi kan møte ved å ta i bruk denne «nye» teknologien, forklarer Guldvog.
Hun håper oppgaven kan bidra til økt bevissthet rundt ansvarlig bruk av teknologien i arbeidshverdagen. Guldvog har selv brukt kunstig intelligens i jobbsammenheng og mener kunstig intelligens helt klart er kommet for å bli.
– Jeg har vært interessert i å forstå hvordan kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsbransjen, og om det kan føre til mer effektiv og målrettet kommunikasjon. Samtidig vet jeg jo at med de nye mulighetene kunstig intelligens gir, følger også etiske utfordringer. Jeg ønsker å se hvilke konsekvenser som kan oppstå ved bruk av kunstig intelligens, for eksempel for autentisitet, personvern og falske nyheter.
Masterstipend
Gratulerer! Hva betyr stipendet for deg?
– Tusen takk, det er utrolig stas! Stipendet er helt klart en ekstra motivasjon gjennom semesteret og gir meg muligheten til å ha fullt fokus på masteroppgaven, sier Guldvog.
– Det er også en indikator på at masteroppgaven min er relevant og kan bidra med nyttig innsikt for bransjen. Jeg har også planlagt en tur til Oslo i forbindelse med datainnsamlingen, så det er utrolig fint å kunne få støtte til det.
Guldvog tar en master i medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi ved NTNU i Trondheim. Hun har fra før en bachelor i PR og kommunikasjon fra Kristiania. Guldvog har også vært tidligere leder i Kommunikasjonsforeningens studentlag i Trondheim.
Siste saker
Har du lest disse?