Banner
Fredagsstafetten

Drømmer om iskalde kollektivpassasjerer

Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter, mener vi må være tilgjengelige og få fram informasjon som bidrar til et opplyst ordskifte.

Fredagsstafetten

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.

Marianne Brynildsen, kommunikasjonssjef i Nye Akershus ga stafettpinnen videre til Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

 – Oi, ja det er litt av et tidspunkt å spørre meg om det. Det har ikke vært så mye av den gode helgefølelse i det siste, må jeg innrømme. For det første må bussene gå som normalt, så Ruters reisende ikke står og fryser på holdeplassen og at mine medarbeider i Ruter også får mulighet til slappe av litt. Men så lenge det er løst, så handler helgefølelsen om å kunne sove litt lenger. Spise en god frokost, lese nyheter og gjerne bla i papiraviser. Etter å ha vært journalist halve livet, er nyhetsoppdateringen på morgenen noe som ligger i ryggmargen – også om det er helg. Og resten av dagen skal brukes til en skitur med kjæresten og en god middag.

Det viktigste i kommunikasjon vil fortsatt være evnen til å forstå hva en sak egentlig handler om, og hvordan informasjon påvirker mennesker.
Elisabeth Skarsbø Moen

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

 – Mye, særlig støttefunksjoner. I Ruter kommunikasjonsavdelingen bruker vi et AI-generert dashboard som forteller oss hva kundene mener om oss i sanntid. Det er et nyttig verktøy. AI har allerede har det hatt stor betydning for visuell fremstilling og research. Men det viktigste i kommunikasjon vil fortsatt være evnen til å forstå hva en sak egentlig handler om, og hvordan informasjon påvirker mennesker. Det er nok lenge til KI klarer å utkonkurrere det.

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende
faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

 – Ja. Bransjen selv ønsker det jo også. Men jeg er usikker på om det vil utgjøre noen praktisk forskjell. Min erfaring er at det er mer myter enn virkelighet knyttet til rollen lobby/PR-selskaper har opp mot politikere. Min erfaring er at politikerne foretrekker å få saker forståelig presentert og det er det PR-rådgivere ofte bidrar med. Og så er det viktig at et slikt register ikke blir en sovepute for kritisk journalistikk. For et register vil nok neppe gi en full oversikt. Som journalist var jeg selv mest opptatt av relasjoner mellom folk. Det er der reell påvirkning skjer. Det er folk som forplikter seg til hverandre. Ikke selskaper og organisasjoner.  

Vi må tørre å snakke om komplekse problemstillinger og stole på at vi har en opplyst befolkning.
Elisabeth Skarsbø Moen

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

 – Være tilgjengelige og få fram informasjon som bidrar til et opplyst ordskifte. Tørre å snakke om komplekse problemstillinger og stole på at vi har en opplyst befolkning. Det grønne skiftet og teknologiskifte fører til implikasjoner for samfunnet på mange nivåer. I tillegg er det fullt av dilemmaer. Det fokuset vi har hatt på oss knyttet til overgangen fra fossilt drivstoff til en utslippsfri bussflåte er et slikt eksempel. Men det må vi stå i.

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? Vær konkret på en bestemt "jobb"!

 – Det gjøres veldig mye bra så det er ikke så lett å peke på en bestemt jobb. Jeg er opptatt av at kommunikasjon skal ha effekt. Handling er den beste formen for kommunikasjon, som det heter. Et eksempel på noe slikt er jobben TRY har gjort for IKEA og som vant gull i Cannes for  «The Trash Collection». Her brukes kommunikasjon til å vise hvordan utrangerte IKEA-møbler får nytt liv og setter et tydelig bærekraftstempel på IKEA. Og så er jeg imponert over hvordan Equinor, som står i det største av alle dilemmaer, tør å snakke med nye generasjoner om nettopp disse dilemmaene. Å kommunisere endring er noe av det aller vanskeligste som finnes. Særlig når du er markedsleder.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

 – Sørg i det minste for at det virkelig er en nyhet. Gjerne både overraskende og underholdende.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

 – Anniken Haugen Jebsen, VP Brand i Equinor.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

 – Drømmer du om Ruter-passasjerer som står å fryser på holdeplassen?

Og da svarer du?

 – Ja, det marerittet har jeg hatt litt for mange ganger den siste tiden.

Elisabeth Skarsbø Moen (52)

Stilling: Direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter. 

Tidligere jobber verdt å nevne:
Journalist i NRK, politisk journalist og debattredaktør i VG. Rådgiver hos Zynk communication & leadership. Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Energy Valley. 

Utdanning: Bachelor i idéhistorie fra Universitetet i Oslo og master i Flermedial ledelse ved BI. 


Siste saker

Har du lest disse?