Banner

 – Glem alt du tror du vet om fylkeskommunen

Elisabeth Huse er kommunikasjonssjef i Rogaland Fylkeskommune. Hun synes det er et privilegium å få jobbe med så mange av de fagfeltene som betyr noe for absolutt alle som bor i Norge.

FREDAGSSTAFETTEN

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.

Denne uken har Elisabeth Huse, kommunikasjonssjef i Rogaland fylkeskommune, mottatt pinnen fra Lina Stokmo Grotmol, Kommunikasjonsrådgiver ved Stavanger universitetssjukehus. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

 – Det er ikke så mye som slår lørdag morgen på hytta med god kaffe, lesestoff og fyr i peisen. Når dagen fortsatt ligger blank og ny, det er den beste tiden av uken. Hvis jeg i tillegg får en skitur eller løpetur - alt etter sesong - er jeg skikkelig fornøyd.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

 – Vi får hjelp til informasjonsinnhenting og de mest rutinepregede, kjedelige jobbene kan gjøres enklere og mer effektivt. Og så tror jeg KI etter hvert kan bidra som en slags sparringpartner, med ideer eller perspektiver man kanskje ikke har tenkt på selv. Jeg er ikke blant dem som tror at jobbene våre forsvinner. Det vil alltid være behov for kvalitetssikring og det menneskelige perspektivet.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

 – Jeg er veldig for åpenhet og transparens og sier definitivt ja til det.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

 – Vi må gjøre en god og ærlig jobb opp mot alle målgruppene våre, enten det er media, ansatte eller innbyggerne. Jeg opplever at vi kommunikasjonsfolk ofte er brobyggere mellom ulike målgrupper, for eksempel journalister og egne fagfolk. Her ligger det mye potensiale for tillit som vi må forvalte godt.   

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? 

 – Jeg syns kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og kommunikasjonsfolkene hennes har gjort en glimrende jobb i å synliggjøre både personen og sakene. Også i tiden da hun var ordfører i Stavanger. Man kan være enig eller uenig i politikken. Men det er forfriskende når en politiker tar et tydelig og modig standpunkt i en sak, og kommuniserer det enkelt, klart og folkelig. Det gjelder enten det er mobilfri skole, skolemat eller russetid.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

 – Innsalg må planlegges godt i forkant. Du må tenke på hvordan du vil få fram budskapet, hvem som skal fronte det og velge en journalist eller redaksjon som du håper vil tenne på temaet ditt. Du må vurdere hvilke alternative vinklinger journalisten kan se for seg. Og så må du gjøre jobben før du selger saken inn, slik at alle kildene dine er forberedt på å stille opp. Det kan bli veldig mislykket hvis ikke.

 – Du må vurdere hvilke alternative vinklinger journalisten kan se for seg
Elisabeth Huse

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?  

 – Marianne Brynildsen som er kommunikasjonssjef i Nye Akershus. I tillegg til å være en skikkelig kul og sprek dame, har hun vært med på flere store endringsprosesser. Helt nylig tilbakeføringen av storfylket Viken til Akershus, Buskerud og Østfold. Det er en rimelig krevende prosess kommunikasjonsmessig og på så mange nivåer.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

 – Hvordan er det å jobbe i fylkeskommunen?

 Og da svarer du?

 – Folk har så mange fordommer, så jeg pleier å si «glem alt du tror du vet om fylkeskommunen». Det er utrolig interessant, variert og utfordrende. Jeg lærer noe nytt hver dag. Jeg har så mange hyggelige, engasjerte og hardtarbeidende kollegaer som inspirerer meg. Det er et privilegium å få innsikt i så mange forskjellige fagfelt og å jobbe med noe som betyr noe for folk. Vei, kollektivtilbud, kultur, tannhelsetjenester og videregående opplæring, engasjerer mange.

I tillegg tror jeg det er noe unikt ved kommunikasjonsjobber i det offentlige at vi får brukt så mange ulike sider av oss selv. Det er behov for god samfunnsforståelse og strategisk kompetanse i tillegg til å håndtere den daglige driften av ymse kanaler, mediekontakt, rådgivning av kollegaer, kommunikasjonsplaner og klarspråkarbeid. For å nevne noe.

Elisabeth Huse (47)

Kommunikasjonssjef i Rogaland fylkeskommune

Tidligere jobber: Kommunikasjonsrådgiver i Helse Vest og ConocoPhillips, nyhetsreporter i TV Vest.

Utdanning: Journalistikk, mellomfag fransk og psykologi grunnfag.