Banner
Fredagsstafetten

– Vis, ikke fortell!

Lina Stokmo Grotmol, kommunikasjonsrådgiver ved Stavanger universitetssykehus, tror at hvis folk erfarer nytten ved godt kommunikasjonsarbeid, så kommer tilliten av seg selv

FREDAGSSTAFETTEN

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.

Denne uken har Lina Stokmo Grotmol, Kommunikasjonsrådgiver ved Stavanger universitetssjukehus mottatt pinnen fra forrige ukes løper Eli Ane Nedreskår, leder innbygger- og politikerkontakt, Sola kommune.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

 – Det er en spesiell stemning på fredager. Man merker det gjerne i lunsjen på jobb og i garderoben i barnehagen, samtalene er hakket mer lettbeinte enn ellers i uken. Som småbarnsforelder tilbringes ofte kveldene hjemme, da gjelder det å endre på de vanlige rutinene og gjøre litt ekstra ut av kvelden. Hvis jeg er heldig får jeg kanskje sove helt til klokka ni på lørdags morgen. Da er det helg!

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

 – Jeg håper og tror det kan bli et verktøy som bidrar til at vi kan gjøre mindre av de kjedelige og mer av de kjekke oppgavene på jobb. I første omgang er det viktig å bli enige om både praktiske og etiske retningslinjer for hvordan bransjen vår skal bruke KI.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

 – Jeg er positiv til et lobbyregister fordi det kan bidra til åpenhet og transparens i samfunnet. Det er bra at det er mulig å påvirke beslutningstakere, men det er også viktig å synliggjøre innflytelse på saker som angår mange.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

 – Vis, ikke fortell. Hvis arbeidet vårt virkelig hjelper andre, bidrar dette naturlig nok også til å styrke tilliten til bransjen vår. Dette gjelder både om man hjelper en journalist med en sak, eller en kollega med språkvask eller kommunikasjonsråd. Folk må få erfare å få gode resultater når de samarbeider med oss.  

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? 

 – Det gode språkarbeidet som skjer i kommuner rundt om i landet gjør meg både imponert og glad. Dere som jobber med å forbedre språket, bidrar samtidig til å gjøre livet lettere for innbyggerne i kommunene deres. Som innbygger og klarspråk-fan sier jeg tusen takk!

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

 – På sykehuset har vi mange historier å fortelle, og flinke folk som kan fortelle dem, enten det dreier seg om behandling, forskning eller å bygge og forberede nytt sykehus. Da er det viktig å gi journalisten passe mengde informasjon, og at denne informasjonen er tydelig og korrekt. Det er lurt å sette informasjonen i kontekst og å finne de riktige personene til å formidle historiene, helst de som faktisk ønsker å gjøre det! En sak blir aller best når fortelleren eier den selv.

  – En sak blir aller best når fortelleren eier den selv.
Lina Stokmo Grotmol

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

 – Elisabeth Huse, kommunikasjonssjef i Rogaland fylkeskommune. Kommunikasjonsgjengen på fylkeshuset gjør en viktig jobb med å synliggjøre hva fylkeskommunen egentlig driver med.  

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

 – Det er på sin plass med noe julerelatert, så: Hvilken film gir deg mest julestemning?

Og da svarer du?

 – Little Women (den fra 1994 med Winona Ryder og Kirsten Dunst). Nostalgisk, vakker og underholdende – en perfekt kur mot julestress.

Lina Stokmo Grotmol (36)

Kommunikasjonsrådgiver ved Stavanger universitetssjukehus

Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsrådgiver i Sola kommune.

Bachelorgrad i Estetiske studier fra UiO, Master of Communications fra Deakin University i Melbourne.