Banner
Fredagsstafetten

– De beste kommunikasjonsjobbene legger man ofte ikke merke til

Anniken Haugen Jebsen, merkevaredirektør i Equinor, er redd kunstig intelligens vil påvirke informasjonsflyten i samfunnet, og mener det er viktig å håndtere krevende saker med åpen og ærlig kommunikasjon.

Fredagsstafetten

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.

Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter ga stafettpinnen videre til Anniken Haugen Jebsen, merkevaredirektør i Equinor. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen? 

 – Helgeavisene, kaffe på sengen og snart ut på skitur! 

Jeg er redd kunstig intelligens vil påvirke informasjonsflyten i samfunnet.
Anniken Haugen Jebsen

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover? 

 – Det er ingen tvil på at det vil påvirke vår hverdag og effektivisere mye av arbeidet vårt, men jeg er også redd det vil påvirke informasjonsflyten i samfunnet med økt fare for desinfomasjon, deep-fakes og økt mistillit til kommunikasjon fra selskaper og redaktørstyrte medier. 

Trenger vi et lobbyregister i Norge? 

 – På generelt grunnlag er jeg tilhenger av åpenhet og transparent. Om et register bidrar til det, og til en opplyst offentlig samtale, så er jeg for. 

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende
faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje? 

 – Dele åpent om hva kommunikasjonsjobben faktisk innebærer. Å skape forståelse internt og eksternt for et selskaps strategi, støtte i håndtering av krevende saker, og bidra til å bygge en sterk posisjon gjennom proaktiv kommunikasjon i et bredt sett av kanaler. Gjennom mine 12 år i kommunikasjonsbransjen har jeg aldri kjent meg igjen i bildet av en spinndoktor. Jeg har heller sett verdien av å være en rådgiver som påvirker selskapet til å håndtere krevende saker med åpen og ærlig kommunikasjon. 

De beste kommunikasjonsjobbene legger man ofte ikke merke til – fordi saken er så godt håndtert!
Anniken Haugen Jebsen

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? Vær konkret på en bestemt "jobb"! 

 – Krisehåndteringer der historien endrer seg litt fra dag til dag imponerer i hvert fall ikke. De beste kommunikasjonsjobbene legger man ofte ikke merke til – fordi saken er så godt håndtert! Av konkrete kampanjer som står ut i mengden vil jeg trekke frem vårt nye byrå, Anoraks, kampanje for Redd Barna. Denne vinterkampanjen treffer meg i hjertet. Den klarer å gjøre det som egentlig er en fjern problemstilling for meg veldig nær og relevant.  

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene? 

 – Som journalist var jeg opptatt av at saken skulle være relevant og interessant for leserne – aldri kun egenreklame for et selskap. Dette er noe jeg har holdt fast på etter at jeg meldte overgang til kommunikasjonsbransjen.  

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag? 

 – Sissel Bjaanæs, Informasjonssjef i KLP.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt? 

 – Hvem har imponert deg mest i det siste? 

 Og da svarer du? 

 – Folkene i Anorak og NoA-systemet! Utrolig gode på både strategisk innsikt, å borre seg inn til det egentlige problemet kommunikasjonen skal løse, og en god forståelse for hva som kreves for å engasjere målgruppen på en måte som gir effekt. 

Anniken Haugen Jebsen (51)

Stilling: Merkevaredirektør 

Tidligere jobber verdt å nevne: Partner og daglig leder i Zynk, journalist og redaksjonsleder i Dagens Næringsliv 

Utdanning: Bachelor i kommunikasjon og Master i nyere historie 


Siste saker

Har du lest disse?