Banner
Fredagsstafetten

Kommunikasjonsarbeider i uniform

Trygve Hongset i Forsvaret er redd for at vi alle skal begynne å se på kunstig intelligens som en hvilepute.

FREDAGSSTAFETTEN

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.

Rune Eian, Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Trondheim ga stafettpinnen videre til  Trygve Hongset, presse- og informasjonsoffiser i Hæren. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen? 

–  Siden jeg bor i Tromsø og helgependler til mitt arbeidssted som er i Bardufoss, så får jeg helgefølelsen når jeg setter meg på bussen på vei hjem. Da har jeg to timer reisetid hvor jeg mentalt går fra jobbmodus til helgemodus. Når jeg går inn døra mi hjemme er jeg ofte helt avkoblet frem til jeg setter meg på bussen mandagmorgen igjen.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover? 

–  Jeg ser at KI allerede er blitt en stor del av hverdagen i kommunikasjonsmiljøet. Mange bruker ChatGPT og andre KI-programvarer eller -apper. Jeg mener at vi må være såpass bevisste og forsiktige med å bruke KI at vi ikke går i den fella at vi tror at nå kan vi la KI gjøre jobben vår.  Vi må ikke bli late og bruke KI som en hvilepute. Vi må alltid kvalitetssikre KI-generert innhold, og det må alltid merkes hvis KI er benyttet. Å la folk tro at KI-genererte bilder er virkelighet, er det samme som å sende oss på ville veier!

Vi må ikke bli late og bruke KI som en hvilepute.
Trygve Hongset, Forsvaret

Trenger vi et lobbyregister i Norge? 

–  Ja, jeg tenker at vi absolutt trenger et lobbyregister med tanke på hvor mange lobbyister vi har i Norge. Åpenhet er utrolig viktig.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje? 

–  Man må våre åpen og ærlig, både i intern og ekstern kommunikasjon. Vi som jobber med kommunikasjon i Forsvaret har mye vi ikke kan kommunisere ut fordi det er gradert eller sensitiv informasjon som er unntatt offentligheten. Jeg mener at det er veldig viktig å være åpne og transparente på de tingene som ikke er gradert eller skjermet, for å øke tilliten i befolkningen. Vi strekker oss så langt som mulig.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag? 

–  Jeg mener de som jobber med krisekommunikasjon og krisehåndtering utgjør en stor forskjell når en krise først inntreffer. Når folk blir usikre og utrygge er det viktig at de raskt får tilgang på sannferdig og riktig informasjon.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene? 

–  Fordelen med å ha jobbet på "andre siden" i nyhetsredaksjoner, er at jeg bestandig stiller meg i skoene til de mediene jeg prøver å selge inn saker til. Hvilke saker ville jeg tent på selv, og hvordan ville jeg vinklet det? Hvilke typer medier kan være interessert? Man skal også huske fagblader og nisjeaviser i tillegg til lokalavisene, når man selger inn saker. Det kan være lett å glemme disse hvis man har for stort fokus på å selge til de store riksdekkende mediene.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag? 

–  Pia Tøhaug som er kommunikasjonsrådgiver i NAV.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt? 

–  Da vil jeg spurt om hvordan det er å gå i uniform og jobbe med kommunikasjon! 

Og da svarer du? 

–  Mye av det vi gjør er det samme som de som jobber med kommunikasjon i det sivile, i hvert fall i det daglige. Den aller største forskjellen er at vi må kunne håndtere våpen i krise eller strid, slik at vi skal være i stand til å kunne forsvare oss selv og andre.

Trygve Hongset (44)

Stilling:  Presse- og informasjonsoffiser (i Hærstaben/Hæren)
Tidligere jobber verdt å nevne: Videojournalist i NRK og frilanser for blant annet TV 2 og Screen Story
Utdanning: Bachelor i digitale medier med journalistikk

 

Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fem KI-programmer du enkelt kan teste

Les Mer