Banner
Fredagsstafetten

– Vi må huske at vi har et serviceyrke

Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef i Vy, mener man kommer langt med respekt, nysgjerrighet, tog og ærlighet. Også når henvendelsene fra mediene er vansklige å svare på.

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Kommunikasjonsdirektøren i Gyldendal, Karen Onsager Keiserud, syntes at vi skulle intervjue Siv Egger Westin. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Et stort glass vin, som aldri harmonerer med Santa Maria Taco, mens vi lager maten.

– Samme her, har ventet på det svaret. Mer?

– Ja, lange morgener med kaffe og bok er et must.

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rundt hjørnet?

– Fire dagers arbeidsuke hadde vært sjukt digg, så lenge barna beholder sin fem dagers uke i skolen og barnehagen. Jeg tror likevel vi er langt unna, og vi kommunikasjonsfolk er ganske heldige med fleksibilitet i jobben fra før. Min erfaring er at jeg uansett ikke jobber 8-16, mandag til fredag. Det blir lange dager noen ganger, litt kveld, litt helg, så blir det litt kortere dager en annen gang. Lenge leve fleksibiliteten!

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

–Tenk så mye gøy vi kan gjøre med KI. Det kan gi oss et spark bak eller en kickstart når hjernen er tom og kreativiteten ikke blomstrer. Det kan være en sparringspartner for kommunikasjonsfolk som ikke har andre kolleger rundt seg. Men viktigst av alt er at det kan gi oss mer tid til å være rådgivere og støttespillere for virksomheten, i stedet for innholdsprodusenter.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– For det første må vi evne å forklare hva vi jobber med på en enkel og folkelig måte. Så må bli bedre til å vise internt hvordan vi bidrar til at virksomheten når forretningsmålene. Og så må vi faktisk huske at jobben vår er et serviceyrke og at vi skal yte service til journalistene. By på deg selv, vis respekt og nysgjerrighet, og kommuniser åpent og ærlig – også der det er vanskelig. 

"Fire dagers arbeidsuke hadde vært sjukt digg, så lenge barna beholder sin fem dagers uke i skolen og barnehagen"

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Bygg relasjoner. Kjenn virksomheten din og menneskene i den, så du fanger opp de historiene som har potensiale. Kjenn media og journalistene godt så du vet hvem som kan være interessert i saken din. Noen saker er verdt en pressemelding som går ut bredt. Andre saker er nisje-saker, det er like fint!

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

– Landskapsarkitekt eller gartner! Jeg flyttet til hus med uferdig hage for 7 år siden, og har siden den gang vært opphengt i alt med hage. Spør meg om en plante, jeg kan navnet! Å jobbe med hage er en god miks av kreativitet og visualisering, og «get down and dirty», med jord altså.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Jeg må jo benytte muligheten til å la jernbanefolk skinne. De aller fleste intervjuene vi gjør er dessverre når ting går galt, så nå sender jeg stafettpinnen videre til Stine Smemo Strachan i Bane NOR. Hun er en positiv og engasjert kommunikasjonssjef, og en god samarbeidspartner!   

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hva er ditt beste tips for å leve litt mer miljøvennlig i hverdagen?

Ja?

– Ta toget der det er mulig!

SIV EGGER WESTIN (39)

 

  • Kommunikasjonssjef i Vy siden oktober 2022.
  • Jobbet med kommunikasjon i IKEA i over 10 år. Ellers erfaring fra byrå, samt en rask tur innom SG Finans.
  • Bachelor i PR og kommunikasjonsledelse fra Handelshøyskolen BI

 

 


Siste saker

Har du lest disse?