Banner
Fredagsstafetten

- KI er effektivt når fantasien trenger hjelp

Gyldendals Karen Onsager Keiserud drømmer riktignok om et liv som konditor, men hun tror aldri at kunstig intelligens kan erstatte den jobben hun og andre kommunikatører gjør hver dag.

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Leif Iversen i Nucleus sendte spørsmål videre til kommunikasjonsdirektøren i Gyldendal, Karen Onsager Keiserud.  

Hei Karen, hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

- Når kollegaene mine begynner å spille jazz eller gamle slagere i guilty pleasures-sjangeren over anlegget fredag ettermiddag, da kommer helgefølelsen definitivt snikende. Jeg koser meg også skikkelig hvis det er tid og rom for å eksperimentere med en ny matrett på kjøkkenet hjemme, mens jeg gleder meg til noe gøy sosialt som skal skje senere i helgen. Det er perfekt helgefølelse for meg!

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rundt hjørnet?

- Det er interessant at internasjonale studier viser at produktiviteten ikke nødvendigvis går ned selv om arbeidsuken forkortes, men jeg tror det er lenge til det blir normen for de fleste bransjer i Norge. Det viktigste for alle arbeidsgivere, tenker jeg, er å finne en balanse som sikrer produktivitet og trivsel for medarbeidere uansett hvor mange dager arbeidsuka har og å erkjenne at forventninger til en høy grad av fleksibilitet ikke var et pandemiblaff. Det er blitt en del av den nye arbeidshverdagen.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

- Kunstig intelligens vil definitivt forme kommunikasjonslandskapet fremover. KI kan hjelpe oss med dataanalyse, målretting av innhold og personalisering av kundeopplevelser. Men det menneskelige aspektet, evnen til å forstå hverandre best mulig og fortelle historier som engasjerer på et dypere plan, vil alltid være sentralt i kommunikasjon. Derfor tror jeg KI vil gi oss nye verktøy vi må lære oss å mestre, men det vil aldri fullt ut erstatte eller tilsidesette menneskelig kommunikasjonskompetanse. Selv bruker jeg KI til idégenerering når jeg skal løse ulike oppgaver og synes det både kan være morsomt og effektivt for å komme i gang med en oppgave når fantasien trenger litt hjelp.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

- Det helt grunnleggende er åpenhet, ærlighet og integritet. Jeg opplever at bransjen er blitt mer transparent de siste årene, og at det er en økende forståelse for hvordan kommunikasjonsarbeid bidrar til verdiskapning. Det tenker jeg er et godt utgangspunkt å bygge videre på.  

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

- Å få en sak i mediene krever en kombinasjon av strategi, forståelse for målgruppen, riktig timing, relevans og en god vinkling. Men verdien av en god relasjon til journalister du vet er spesielt opptatt av området du har kommunikasjonsansvar for, er gull verdt. Ofte kan det hende journalisten ikke er interessert i akkurat det du hadde håpet å vekke nysgjerrighet for, men dersom man har etablert en god dialog er det gjerne lettere å finne frem til vinklinger som er journalistisk interessant. Å selge inn en mediesak handler også om mot. En sak handler ofte om noe som er større enn din egen virksomhet, og da må man tåle at journalisten vil ønske å finne motstemmer og gi rom for meningsbrytning som kanskje ikke alltid harmoniserer med det du selv ønsker å formidle.

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

- Da ville jeg blitt konditor. Jeg ville neppe rukket å kvalifisere meg til et jobbskifte på mandag, men jeg har en hockey bag med konditorutstyr som støver ned på loftet og drømmer om et kurs hos sjokolademesteren Amaury Guichon.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

- Siv Egger Westin som er kommunikasjonssjef i Vy. Vygruppen er en viktig del av norsk samfunnsliv og kommunikasjonsavdelingen der får bryne seg på interessante kommunikasjonsutfordringer. Samtidig opplever jeg at de er fremoverlente og kreative, og vi hadde stor glede av å samarbeide med dem tidligere i år da vi markerte 100-årsjubileet for Norges første påskekrim «Bergenstoget plyndret i natt!». Det er utrolig inspirerende å samarbeide med en gjeng der innstillingen er at alt er mulig, og resultatet ble da også veldig bra og ga mersmak for nye samarbeid. 

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

- Hva gleder du deg til å lese i høst? Det kunne vært et fint spørsmål.

-Selvfølgelig!

- Og da hadde jeg svart at listen er lang, men særlig Lars Myttings «Skråpånatta», den tredje og siste boka i en strålende romantriologi, gleder jeg meg til.   

Karen Onsager Keiserud

  • Konserndirektør kommunikasjon, merkevarer og samfunnskontakt i Gyldendal
  • Tidligere jobbet med kommunikasjon i Equinor og Hafslund
  • Utdannet fra Goldsmiths, universitet i London


Siste saker

Har du lest disse?