Banner
Fredagsstafetten

- Vi har så mange historier å fortelle

Agnieszka Bryn er kommunikasjonssjef for Kulturtanken i ukedagene, men i helgene tråler hun loppemarkeder og drømmer om egen vintagebutikk når hun blir pensjonist.

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Stine Strachan i Bane Nor foreslo Agnieszka Bryn som er kommunikasjonssjef i Kulturtanken. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

- Helgefølelsen er kaffe og croissant servert på senga lørdag morgen. Så leser vi aviser, bøker og ser opptak av programmer eller debatter som vi ikke rakk i uken som gikk. Etter det er det tid for laaang brunch, så er helgen i gang. Det eneste som kan bryte våre helgeritualer er loppemarkeder og vintagemesser, som har tendens til å starte tidlig. Da er hele familien i bilen i ni-tiden. Mens jeg leter etter vintageskatter, er de andre på loppiskaféeen og fyller på med nybakte kanelsnurrer. 

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rundt hjørnet?

- Våre arbeidsrutiner er i stadig endring, så jeg tror absolutt ikke endring av arbeidstid er en utopi. Det er ikke antall timer du er på jobb, men kvaliteten på det du leverer og om du er en empatisk og en god kollega, som teller mest til slutt. For meg er to ting viktig: Fleksibilitet og gode team. Med fleksible arbeidsgivere kan man utføre oppgaver i ulike livsfaser, noe som gjør at vi kan beholde dyktige kolleger lenger. Med gode team får vi bedre resultatet enn hvis alle hadde jobbet på egen hånd. Ikke bare utfyller og lærer vi av hverandre, vi leverer rett og slett bedre. 

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

- Jeg er veldig nysgjerrig på og positiv til KI, så vi tester allerede ut hvordan vi kan bruke det. Foreløpig er det et godt og tidsbesparende tilskudd i prosesser hvor vi trenger forslag til A/B testing av tekster, eller samler mye bakgrunnsmateriale til ulike prosjekter, for eksempel for å oppsummere rapporter, gi ideer til startpunkt for drodling, research med mer. Det er et verktøy på lik linje med mye annet i vårt arbeid, og vi gjør selvsagt alltid siste kvalitetssjekk selv. Jeg ser fram til å teste ut flere måter å bruke det på og er nysgjerrig på bruk av KI i kunstprosjekter og i forvaltningen for å forenkle og effektivisere saksbehandling.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

- Jeg tror det er viktig å synliggjøre hvordan kommunikasjon bidrar til å oppnå bedriftens strategiske mål. Da bør veivalgene i kommunikasjonsstrategien, og tiltakene man gjennomfører, gjenspeile utfordringene man har og hvordan kommunikasjon kan bidra til å løse disse. Det er også viktig å måle og synliggjøre. Man kan ikke måle alt, men det er fint å velge seg noen prioriterte områder. Min erfaring er at det er litt skummelt i starten, men at det blir gode samtaler om arbeidsprosesser, prioriteringer, behov for videreutvikling eller nye veivalg. Det gjør det også enklere å forklare faget vårt både internt og eksternt.

- Man kan ikke måle alt, men det er fint å velge seg noen prioriterte områder.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

- Da jeg jobbet i Geelmuyden.Kiese brukte vi KVISA- kriterier, altså konflikt, vesentlighet, (allmenn)interesse, sensasjon og aktualitet. Fremdeles bør en sak inneholde minst én av disse kriteriene. Samtidig er det viktig å gjøre god research, finne riktig medium som har den målgruppen du ønsker å nå og å sørge for at du har både hode, hjerte og hender med i saken. Det er viktig å være ærlig og å ikke gi opp. Vi har så mange historier å fortelle.

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

- Ah, det er vanskelig! Kunne jeg velge helt fritt så hadde jeg åpnet en vintage designbutikk med skandinaviske møbler, lamper og Figgjoporselen. Også hadde jeg tilbudt bistand til interiørdesign for både privatpersoner og kommersielle kunder. Det er faktisk noe jeg håper å få til når jeg blir pensjonist.

Gi et konkret eksempel, fra egen jobbhverdag, på at kommunikasjonsarbeid er viktig?

- Godt kommunikasjonsarbeid gjør alt det gode fagarbeidet enda bedre! Det går jo ikke an å bygge relasjoner og nettverk, informere interessenter og brukere, organisere en konferanse, drifte nettsider eller være til stede i sosiale medier uten å kommunisere. I de ulike stillingene jeg har hatt har vi ofte bistått kolleger som jobber lokalt og regionalt med både opplæring og materiell som de kan distribuere for å for eksempel informere om lokale tiltak, drive profilering- og vervekampanjer, gjøre Den kulturelle skolesekken bedre kjent på skolene og i kommunene, eller utveksle ulike ideer og initiativ som styrker effektivitet og samarbeid på tvers.

Internkommunikasjon
Kommunikasjonsråd til tverrfaglig samarbeid
Les mer

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

- Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef i Oslo kommune. Det må være både spennende og givende å jobbe for ulike brukergrupper i en så mangfoldig og stor kommune.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

- Hvor viktig er det å ha dybdekunnskap om feltet du jobber med for å gjøre en god jobb som kommunikasjonsrådgiver/ leder?

- Viktig?

- Nei, det er ikke veldig viktig når du begynner i ny jobb fordi verktøykassen til en kommunikasjonsrådgiver/ leder er stor. Men du må sette deg raskt inn i feltet for å få tillit internt og gi råd som gir merverdi. 

AGNIESZKA BRYN (53)

  • Kommunikasjonssjef i Kulturtanken, som er en statlig fagetat for kunst og kultur til barn og unge. Blant annet ivaretar Kulturtanken det nasjonale ansvaret for Den kulturelle skolesekken (DKS)
  • Har jobbet som journalist i NRK, kommunikasjonsrådgiver i Utlendingsdirektoratet, Geelmuyden.Kiese og som kommunikasjonssjef i Human-Etisk Forbund.
  • Cand.mag fra Universitetet i Oslo og PR-ledelse og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI.

 


Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fem KI-programmer du enkelt kan teste

Les Mer